Crossmediale basisrelaties

Binnen crossmedia worden verschillende soorten content over meerdere kanalen verspreid. Vaak is er een relatie tussen deze content. Het model van Charles Pierce plaatst de relaties van deze content in drie categorieën: Iconisch, indexicaal en symbolisch.

Iconisch

De meeste crossmediale concepten zijn iconisch. Er is dan sprake van een grote overeenkomst in de informatie, ondanks dat het over verschillende kanalen verspreid wordt. Een voorbeeld hiervan is de campagne “Van A naar Beter”. We zien een televisiecommercial waarvan het geluid ook op de radio wordt uitgezonden. De content van de uitingen is grotendeels gelijk. Ook wordt de huisstijl consequent doorgevoerd.

Indexicaal

Een indexicale relatie draait het om verwijzingen tussen de verschillende media. Een voorbeeld hiervan is een QR-code in een tijdschrift. Deze QR-code verwijst je door naar een website. Vaak is een indexiacale relatie een call-to-action. De verwijzing moet wel lijden naar relevante informatie, zodat er geen herhaling optreedt. Ook is het hierbij van belang dat de content mediumspecifiek is.

Symbolisch

Bij een symbolische relatie gaat het niet zo zeer om de functie of het mediakanaal van het product. Belangrijker is het gevoel en de ervaring die je krijgt. Er is sprake van een medium-overstijgend, synergetisch geheel. Afzonderlijke informatie zoals een bekende Nederlander die een album uitbrengt, maar ook een eigen reality-soap heeft. De combinatie van de verschillende media-uitingen voegen allemaal wat toe aan de totaalbeleving. Een ander voorbeeld is The Lord Of The Rings. Hiervan zijn films, kaartspellen, verzamelitems etc. uitgebracht. Los van alle specifieke uitingen is The Lord Of The Rings herkenbaar door een gevoel.

Ook bij de basisrelaties in crossmedia zien we veel overlapping tussen de begrippen. Mijn vraag aan jullie: Bestaat er een crossmediaal concept waarbij alleen sprake is van een symbolische relatie?

http://www.crossmedialab.nl/files/IdolavanCrossmedia.pdf

http://www.hallofawesomeness.nl/crossmedia-college-3-conceptontwikkeling/

http://nl.wikipedia.org/wiki/Crossmedia#Iconische_relatie

Basisboek Crossmedia Concepting


Pepijn Meek

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a comment