De afgelopen jaren zijn diverse mediakanalen sterk ontwikkeld. Zo waren er aan aantal jaar geleden alleen verhalen die naar buiten traden via een krant, boek, tijdschrift of TV-programma etc. Tegenwoordig worden er veel meer mediakanalen betrokken binnen één concept. Dit heeft veel invloed op de manier waarop informatie wordt geconsumeerd. Deze hedendaagse concepten verdeel ik in drie categorieën: multimediaal, crossmediaal en transmediaal. Maar wat zijn nou typerende voorbeelden binnen deze categorieën? En waarom?
De Telegraaf is een voorbeeld van een multimediaal concept. Naast de daadwerkelijke krant zet De Telegraaf tegenwoordig meerdere mediakanalen in om hun nieuws te verspreiden. Zoals een app, website en sociale media. Op elk medium wordt dezelfde informatie getoond. De kanalen functioneren onafhankelijk van elkaar.
Een voorbeeld van een crossmediaal concept is De Slimste Mens. Bij dit TV-programma kun je gebruik maken van een app, waardoor de gebruiker kan deelnemen aan de TV-show. Zonder de app is het TV-programma niet interactief (en dus minder leuk). Een ander voorbeeld is het talentenprogramma Idols. De gebruiker kan hier per sms zijn of haar stem uitbrengen op de favoriete kandidaat. De gebruiker heeft hier dus invloed op het programma. De informatie die over de verschillende kanalen wordt gecommuniceerd is mediumspecifiek en vullen elkaars tekortkomingen aan en zijn van elkaar afhankelijk.
Tot slot een voorbeeld van een transmediaal concept. Kuifje (op z’n Frans: Tintin). Iedereen kent deze slimme knul wel uit zijn of haar jeugd. Kuifje is de hoofdpersoon in de Franse stripserie “De avonturen van Kuifje”. Naast de stripalbums over Kuifje, zijn er ook tekenfilms en een speelfilm geproduceerd. De verschillende mediakanalen zijn onafhankelijk van elkaar. Men kan zonder problemen alleen de tekenfilms kijken om het verhaal te begrijpen. Elk kanaal lijdt een eigen leven.
Niet elk concept kun je makkelijk in één van deze categorieën plaatsen. Vaak is er sprake van overlapping. Deze conceptvormen hebben dus veel overeenkomsten.
In het kort
Multimediaal concept: Meerdere mediakanalen, maar ze vullen elkaar niet aan.
Crossmediaal concept: Meerdere mediakanalen met wisselwerking tussen de informatie
Transmediaal concept: Meerdere mediakanalen met opzichzelfstaande informatie.
Ik sluit af met een vraag. Bestaat er volgens jullie een crossmediaal concept dat alleen gebruik maakt van offline mediakanalen?
Bronnen
- telegraaf.nl
- deslimstemens.ncrv.nl
- nl.wikipedia.org/wiki/De_avonturen_van_Kuifje
- Basisboek crossmedia concepting
- Reader 1.1 & 1.2
Pepijn Meek