Verschillende vormen van media, maar wat houdt het eigenlijk in?

Overal om ons heen bestaat media. Een korte reclame of een groot winkelketen. Achter elk van deze media-uitingen schuilt een concept. Deze concepten kunnen opgedeeld worden in verschillende media. In deze blogpost beschrijven we drie soorten mediaconcepten. Wij gaan het hebben over multimedia, crossmedia en transmedia. Maar wat houdt het precies in? Aan de hand van verschillende voorbeelden zal ik uitleggen wat de soorten media eigenlijk zijn.

‘Verschillende vormen van media, maar wat houdt het eigenlijk in?’ Bij het zien van de woorden multimedia, crossmedia en transmedia begint menig hoofd te tollen. Media is toch gewoon media? Of… Precies! En daar ga ik op in haken. Welke media past bij welk concept en hoe kan ik deze concepten herkennen zijn punten wat wij gaan bespreken.

De vorm multimediaal wordt gebruikt wanneer er één boodschap via meerdere kanalen wordt geuit. Zoals een tijdschrift. Het tijdschrift wordt wekelijks, maandelijks of zelf jaarlijks door de brievenbus bij u thuis afgeleverd, maar daarnaast kunt u artikelen vanuit dit tijdschrift ook op de site terugvinden. Een ander voorbeeld hiervan kan de krant zijn. Deze komt ook door de brievenbus, maar kan ook op de tablet of op de laptop gelezen worden.

Crossmediaal kan een restaurant zijn. Crossmedia betekent dat op verschillende platformen een andere boodschap voor u klaar staat. Neem een restaurant. Via reclameborden adverteren zij, eenmaal in het restaurant laten zij door middel van een menukaart zien wat zij u kunnen bieden en ook daar maken zij reclame dat u via de app uw eten thuis kunt laten bezorgen. Nogmaals: op elke media-uiting staat dan een andere boodschap voor u klaar.

De laatste media-vorm die wij gaan behandelen is transmedia. Transmediale concepten zijn concepten waar u in een soort wereld beland. Zelf ben ik dit jaar naar een festival geweest waarin zo’n wereld gecreëerd werd. Via YouTube en hun promotiewebsite kregen we de line-up en trailers te zien. Zo werden wij getriggerd tot het kopen van een kaartje. Bij het bestellen van een dagticket konden wij heel gemakkelijk via iDeal een ‘upgrade-voucher’ kopen en konden wij voor minder geld een heel weekend naar hetzelfde festival. In de AppStore heb ik de app gedownload waarbij ik de plattegrond kon vinden, maar ook wat er zoal in de supermarkt verkocht werd en waar welke DJ ging draaien. Mensen van buitenaf konden live meeluisteren via de radio, zodoende werden wij onderweg al helemaal enthousiast om wat ons te wachten stond. Eenmaal op het festival kregen de weekendgasten een bandje om, uiteraard in stijl van het thema. Daarnaast was het hele terrein aangekleed in hetzelfde thema en de mainstage zag er fantastisch uit. Op deze manier werden wij lang voordat het feest zou beginnen al geïntroduceerd in deze wereld.

Wellicht is de onduidelijkheid over het verschil in deze drie vormen van media nu een stukje minder geworden. Welk soort concept lijkt jou het interessantst?

Door: Mariska van ‘t Klaphek

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s