Content relaties in verhouding met conceptvormen

Content relaties. Wat zijn dat nou eigenlijk? Content relaties zijn de verhoudingen tussen verschillende media. Zoals in de vorige post uitgelegd is er dus crossmedia, multimedia en transmedia. Content relaties hebben hier een verband mee en er zijn er drie: symbolisch, iconisch en indexicaal.

Bij een indexicale content relatie wordt in verschillende media naar elkaar verwezen. De boodschap wordt ook op een andere medium aangeboden, ze functioneren voor elkaar en zijn samen nodig om het concept staande te houden. Belangrijk is dat het andere medium content aanbied waar de gebruiker iets aan heeft. Er wordt dus niet dezelfde content op een ander medium aangeboden. Herkenbaar? Klopt, daarom hoort deze indexicale content relatie bij de crossmediale conceptvorm. Een voorbeeld van een indexicale content relatie is het in de krant lezen dat de postcode loterij weer begint, vervolgens ga je op tv kijken en wordt er daar verwezen dat je via je smartphone of tablet mee kan spelen.

Een symbolische content relatie gaat over  de emotie dat je bij het product mee wilt geven, het gevoel, de sfeer. Dit wordt gedaan door een hele wereld om iets heen te maken. Deze content relatie hoort bij de transmediale conceptvorm. Denk hierbij aan Coca Cola: “Open Happiness”. Een reclame van bijvoorbeeld de ijsberen. Het kleine ijsbeertje krijgt de coca cola niet open en zodra het flesje open gemaakt wordt is hij blij. Coca cola probeert dus door middel van symbolische content de volgende boodschap over te brengen: “Open ons cola flesje, drink onze cola en word blij”. Omdat dit beeld en imago aan het product wordt gegeven zal het sneller verkocht worden.

Een iconische content relatie gaat over dezelfde boodschap via verschillende media. Herkenbaar? Klopt, daarom hoort deze iconische content bij de conceptvorm multimediaal. Een voorbeeld van een iconische relatie is van bijvoorbeeld die Heineken reclame die je net op je iPhone bekeken hebt voor je een YouTube filmpje mocht bekijken, echter twee uur later zie je precies dezelfde Heineken reclame op tv.

Door: Diégo van Lingen

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

1 Response to Content relaties in verhouding met conceptvormen

  1. jochempastoor says:

    Sterk!

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s