De vorige keer heb ik in een blog beschreven wat de verschillende concepten te zijn om een bericht in de media te brengen. Deze keer gaat het een stapje verder. Als je een concept hebt gekozen kun je later bekijken hoe de verschillende media zich tot elkaar verhouden. De begrippen die hierbij naar voren komen zijn: iconisch, indexiaal en symbolisch.
Iconisch
Bij een iconische contentrelatie zijn de berichten per medium bijna gelijk. Zo zie je een reclamefilmpje op internet wat bijna hetzelfde is als het filmpje op televisie. De poster in het bushokje kom je ook tegen als advertentie in de krant. De content is dus bijna exact en je herkent het direct. Het bekende deuntje onder de tv-spot is hetzelfde als dat op de radio
Indexiaal
Bij de indexiale relatie wordt er van het ene medium naar het andere verwezen. Zo kan de reclame van Ikea op televisie niet alle producten van Ikea opsommen, de website is hiervoor een uitstekend middel. Je krijgt dus niet altijd de complete boodschap, die krijg je pas als je van het ene medium overschakelt naar het andere.
Symbolisch
Hierbij wordt er een bepaalde status gecreëerd. Zo hebben veel mensen merkkleding niet omdat het zo fijn zit maar meer omdat er een merk op staat. De nieuwe Volvo XC90 op de oprijlaan is niet alleen een erg fijne auto maar ook een statussymbool. En gaan we niet naar de Albert-Heijn omdat die het verste weg zit maar meer omdat we daar geld voor hebben.
Zo heeft elke relatie iets te vertellen over de manier waarop een medium word benut.
Hierdoor worden boodschappen krachtiger en kan een boodschap duidelijker verteld worden. Al weer een interessant middel om te analyseren waarom bedrijven voor een bepaalde contentrelatie kiezen. Welke zou het meeste voorkomen?
Door: Sander de Vreugd