Als je een goed concept wilt bedenken, moet je weten wat de verschillende mogelijkheden zijn. Er zijn een aantal verschillende contentrelaties. Een contentrelatie is de relatie die het ene gebruikte middel met het ander gebruikte middel heeft. Het gaat over hoe de inhoud van verschillende media zich tot elkaar verhoudt. In deze blog ga ik het hebben over verschillende contentrelaties, iconisch, indexicaal en een symbolische. Ook ga ik er voorbeelden bij geven.
Een iconische relatie is wanneer de content een grote gelijkenis heeft over verschillende media. Dit komt over het algemeen veel voor bij multimediale concepten. Bijvoorbeeld bij Carglass. Het heeft een commercial met een opvallend audiologo dat zowel op TV als op de radio gebruikt wordt. De overeenkomst is heel groot en het vertoont zich op verschillende media. Waar je het deuntje ook hoort, je weet dat het om Carglass gaat.
Bij een indexicale relatie draait het om verwijzingen. Het ene medium verwijst naar het andere. Het is een beetje vergelijkbaar met een sluikreclame. Je ziet deze relatie veel bij crossmedia concepten. Een bedrijf maakt reclame via de commercial of film voor een ander product. Bijvoorbeeld Spotify, als je niet de premium versie hebt krijg je af en toe reclame tussen je muziek door en dan kan je klikken op de banner en dan word je doorgelinkt naar die site of film etc.
En als laatste hebben we een symbolische contentrelatie, deze relatie is er sprake van een ’’medium-overstijgend’’ gevoel. Hierbij stijgt een bepaalde waarde van de content uit boven de originele boodschap. MaarEen voorbeeld hiervan is een mobiele telefoon. Het gaat er bij een mobiel er echt niet meer om overal te kunnen bellen maar we verwachten veel meer ervan. De conceptvorm die hierbij hoort is de transmediale conceptvorm. Want deze relatie is ook verwijzend, er worden meerdere dingen aan een product gelinkt (zoals betere verwachtingen bij een mobiele telefoon).
Dit was mijn verhaal over verschillende contentrelaties, ik hoop dat jullie er wat aan gehad hebben!