J-Blogbe beschrijft vandaag 3 nieuwe concepten, lees het nu!

Vandaag gaan we het hebben over de concepten Indexiaal, Iconisch en symbolisch.

Om te beginnen bij indexiaal. Dit is een ander woord voor een verwijzing naar iets.
Je ontvangt of leest iets in de media dat je verwijst naar een andere media.
Zo kan je denken aan een QR-code die je moet inscannen van bijvoorbeeld een tijdschrift of poster.
En hierdoor kom je dan  bijvoorbeeld op de website van het bedrijf terecht. Indexiaal verwijst dus in principe naar andere media.
Iconisch is een gelijkenis. Bijvoorbeeld het zelfde onderwerp van een film waar ook een game of een blad van te kopen. Zoals Avatar hier is een film van uitgekomen en ondertussen is er ook een game te spelen van deze film. Je kan ze afzonderlijk van elkaar spelen en kijken zonder dat je hierdoor iets minder zal begrijpen.
Eigenlijk komt het begrip iconisch dus vrij veel overeen met het begrip Transmediaal waar ik mijn vorige blogpost over vertelde.
Als laatste ga ik het hebben over het symbolische aspect.
Symbolisch is iets wat een merk versterkt. Het beeld wat het merk bekend maakt.
De beleving die het product geeft aan de klant. Bijvoorbeeld bij Apple als voorbeeld dat iedereen zeker zal kennen.
Apple is al herkenbaar aan de uitstraling van een advertentie en hun winkels en websites alles is strak en op elkaar afgestemd. Apple straalt luxe en exclusiviteit uit waardoor veel mensen het graag willen kopen. Apple laat de mens voelen dat je met een Apple bijzonder bent. Dus waarom zou je dan een ander merk kopen? Dan stel je niks voor.
Natuurlijk is dit niet waar maar Apple geeft zo’n sterke beleving dat
De beleving van het product op de consument. Is waar het bij het symbolisch aspect om draait.
Ik hoop dat jullie weer veel geleerd hebben! Voel je vrij om een post achter te laten op mijn blog.
En voor vandaag de vraag welk symbolisch aspect van een merk of product haalt jou over dit product of merk te kopen.
Blogger: Jacky Tegelaar
Advertisement
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s