Multimedia, Crossmedia en Transmedia.

Media is tegenwoordig overal en dit houd ons bezig. De krant vinden we boeiend, maar ook je mobiel of de tv. De manier waarop een boodschap/verhaal wordt overgedragen vinden we erg belangrijk. Hieronder zal ik in het kort drie concepten uitleggen.

Er zijn drie soorten concepten, multimediaal, crossmediaal en transmediaal.

  • Multimedia houd in dat er een boodschap wordt verspreid, op verschillende kanalen, telkens op dezelfde manier. Er word (bijna) niks aan het concept aangepast, de informatie blijft hetzelfde. Een kleine aanpassing kan voorkomen, zoals bijvoorbeeld bij het verfilmen van een boek, waarbij je niet precies het zelfde verhaal krijgt maar het komt op hetzelfde neer. ( je hoeft maar één van de media te gebruiken om de boodschap te begrijpen).
  • Crossmedia houd in dat er verschillende media samenwerken om een boodschap over te brengen. De boodschap blijft zo beter hangen bij de doelgroep. Een tv reclame die wijst naar een website, of een App waardoor je interactief mee kan doen in een tv programma, zijn voorbeelden hiervan. Een voorbeeld is de reality show Utopia. Om nog meer aandacht te vragen, hebben zij niet alleen de reclames op tv, maar bestaat er bijvoorbeeld ook een Utopia App en bestaat er een website. De kanalen verwijzen vaak naar elkaar toe. De kanalen versterken elkaar en zorgen gezamenlijk voor het totaalbeeld.

 

  • Transmedia houd in dat er verschillende media wordt ingezet om verschillende boodschappen over te brengen. Anders dan bij crossmediaal kunnen de boodschappen onafhankelijk van elkaar worden gebruikt, wel blijven ze naar elkaar linken. Een voorbeeld van transmedia is de reality show Utopia waarbij je naar de website kunt gaan en daar gemisten uitzendingen kunt bekijken. Hierbij wordt de boodschap niet versterkt of verslechterd en ze elkaar ook niet aan. Je kan kiezen uit verschillende kanalen en dezelfde boodschap ontvangen.

Ik hoop dat deze informatie duidelijk en informatief is geweest.

Jochem Pastoor

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s