Symbolische, Iconische en Indexicale content relaties. Ook weer van die termen waar je “U” tegen zegt.

Symbolische content relatie.

Je loopt een hippe kleding zaak binnen en je verteld de verkoper dat je opzoek bent naar een nieuwe denim broek, een broek die wat anders is als alle andere saaie broeken. Dus daarop reageert verkoper enthousiast en vraagt je mee naar een speciaal ingerichte ruimte te lopen van Diesel. De ruimte is totaal anders als de rest van de winkel hij ziet er stoer uit de broeken zijn uitgesteld als kostbare diamanten en het ruikt er zelfs naar het nieuwe luchtje van Diesel, en ook de slogan die in grote letters te lezen is (For Successful Living), zegt het allemaal. Je voelt dat dit wel echt hele gave broeken moeten zijn anders liggen ze hier echt niet zo mooi uitgestald, de verkoper pakt jou maat erbij en laat je het nieuwste exemplaar passen. En verrekt hij zit als gegoten en je hebt er nog nooit zo stoer gevoeld! Je bent verliefd, eigenlijk is hij wel wat aan de dure kant maar je denkt; fuck it! En je rekent hem met pijn in je portemonnee af. Diesel speelt hier met Symbolische Content relaties, ze creëren een hele wereld de broek heen waardoor jij denkt dat het veel meer als een broek is, een broek met een verhaal, een broek die speciaal is. Maar het eigenlijk gewoon een broek. Het gaat dus om het imago van Diesel en het gevoel wat je bij de broek krijgt, en niet om de broek zelf

Iconische content relatie

Je gaat die avond spaghetti maken, en loopt door de supermarkt. Eenmaal bij het sausen rek aangekomen zie je verschillende verpakkingen en merken die sausen aanbieden. Merk A verteld dat het volgens traditioneel recept is gemaakt, zoals de Italiaanse omaatjes dat ook altijd doen. Merk B verteld op zijn verpakking dat de saus 100% biologisch is samen gesteld en dat alle tomaatjes die in dit pak verwerkt zijn een fijn leven hebben gehad. Beide merken proberen hebben een ander uiterlijk en manier van aanbieden van hun product. Toch brengen beide producten het zelfde Iconische content op je over namelijk, ze willen dat jij het koopt. En dat doen ze op hun eigen manier.

Indexicale content relatie.

Er is op televisie een commercial van de AH, in deze commercial word er reclame gemaakt voor de wekelijkse aanbieding namelijk een Krat Heineken bier. Er word verteld dat dit product het scherpst geprijsd is bij de AH, maar ook word verteld dat Heineken het lekkerste bier is bij bijvoorbeeld de borrel of de BBQ. Er worden dus in deze commercial 2 merken gepromoot dus dan spreken we over een Indexicale content relatie

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s