Symbolische, iconische en indexicale content relaties

Bij een symbolische content relatie wordt er een bepaald beeld gecreëerd om een product heen. Een goed voorbeeld is de ‘Redbull’ reclame. Door het bekende motto: ‘’van Redbull krijg je vleugels’’ wordt er een beeld gecreëerd waarbij het drankje je blij maakt en energie geeft waardoor je alles aan kan. Bij een symbolische content relatie draait het dus allemaal om het creëren van een bepaalde wereld en sfeer om een product heen. Het krijgt een bepaald imago waardoor mensen het sneller kopen. Het gaat niet om het product, maar alles eromheen.

Bij een iconische content relatie hoor je op verschillende media het zelfde bericht. Dit gaat dan om een product dat dezelfde inhoud heeft, maar het uiterlijk kan verschillen. Bijvoorbeeld de waterflesjes die je in de supermarkt koopt. Elk merk probeert er zijn eigen draai aan te geven en het uiterlijk van de flesjes zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor de consument.

Bij een indexicale content relatie wordt er in een commercial reclame gemaakt voor meerdere producten. Een voorbeeld daarvan is de reclame van Bavaria bier. In de reclame zien we Charley Sheen rijden in een Mercedes, die goed in beeld is. Hier wordt dus reclame gemaakt voor Bavaria en tegelijkertijd het automerk Mercedes. Het ene medium verwijst dus naar het andere medium.

Door: Fausia Mahawat Khan

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s