Verschillende vormen contentrelaties

Vandaag ga ik schrijven over de verschillende vormen van contentrelaties. De verschillende vormen contentrelaties zijn iconisch, indexiaal en symbolisch. Zij behoren alle drie tot één van de mediavormen die besproken en uitgelegd zijn in mijn vorige post. 1

Een voorbeeld van een iconische relatie kan een balpen zijn. Een balpen kan er aan de buitenkant heel anders uitzien als alle andere balpennen, maar de vulling is hetzelfde. In elke balpen zit dezelfde soort inkt. De overeenkomst tussen de balpennen is dan de inkt. Zo kan een reclame op de televisie een overeenkomst vormen met een reclame op de radio, doordat er een deuntje afgespeeld wordt in zowel de reclame op de televisie als de reclame op de radio. Een voorbeeld hiervan is Hema 2, maar ook Wehkamp heeft een deuntje wat overal terugkomt. 3 Daarom behoort de iconische relatie tot multimedia. Op verschillende platformen hoort u hetzelfde.

Dan hebben we de indexicale relatie. Hier gaat het om een medium dat verwijst naar een ander soort medium. Dit kan een reclamespot zijn op de televisie die korte informatie weggeeft over wat zij bieden, maar via de internet link ziet u het volledige aanbod. Dit kan er voor zorgen dat een bedrijf enerzijds informatie vrijgeeft aan de klant, maar anderzijds de klant moet betalen voor een volledige dienst. Neem de Sunweb 4. In hun reclame wordt verwezen naar de site. Eenmaal op de site kunt u het gehele aanbod vinden en tegen betaling kunt u een reis boeken. Hetzelfde geldt voor de radio. Op de radio hoort u van alles voorbij komen. Bijna alle reclames verwijzen naar hun website. Een tijdje terug was de QR-code ook helemaal in. Via een reclamebord wordt je aangetrokken tot het scannen van deze QR-code. Die code verwijst naar de site waar de rest van alle informatie te vinden is. 5 Daarom behoort indexicaal tot crossmedia. Op elk platform staat dan een andere boodschap voor u klaar.

Als laatste is er de symbolische relatie. Het eten van een Magnum staat niet meer gelijk aan het eten van een ijsje. Magnum creëert een soort status waarbij er een bepaalde beleving wordt gekocht. 6 Een ander goed voorbeeld hiervan is Starbucks. Daarbij gaat het niet meer om het kopen van een koffie, nee, het gaat hier om het kopen van een exclusief moment speciaal voor u gecreëert. Dit doen zij alleen al door de bestellingen op te nemen die u zelf kunt samenvoegen en hierbij persoonlijk uw naam neer te zetten op de bestelling zelf. 7 Bij het kopen van deze producten koopt u dus een moment. Doordat u een moment koopt behoort deze relatie tot de transmedia. Bij transmedia zijn er verschillende kanalen die u een belevenis meegeven. Zij creëren een wereld voor u en dat is precies wat Magnum en Starbucks willen bereiken.

Ach.. de producten zijn natuurlijk ook gewoon onwijs lekker. Wanneer creëert u weer een belevenis?

Door: Mariska van ‘t Klaphek

1 https://2014crossmediatheoried04.wordpress.com/2014/09/10/verschillende-vormen-van-media-maar-wat-houdt-het-eigenlijk-in/

2 http://www.youtube.com/watch?v=U8sq5-4PmMs

3 http://www.youtube.com/watch?v=Ml6run7MOnM

4 http://www.youtube.com/watch?v=YYzzjgWsJOc

5 http://app.reclametoolbox.nl/data/images/content/kl_qr_avro.jpg

6 http://www.youtube.com/watch?v=YMC90NX1S5A

7 http://img.thesun.co.uk/aidemitlum/archive/01472/0630edb2-532_1472835a.jpg

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s