Crossmedia is een groot begrip in de marketingwereld. Echter zijn er twee verschillende definities van crossmedia. De eerste definitie is die al paraplu begrip, men spreekt over crossmedia wanneer er binnen een concept meerderen media worden ingezet, veel-mediale communicatie. De andere definitie van crossmedia, tevens degene waar deze blog verder over zal uitweiden, is crossmedia als een bepaald soort concept. Wanneer wij deze definitie gebruiken komt hij dan uit het rijtje van multimedia, crossmedia, transmedia. Deze concepten worden gebruikt om bepaalde boodschappen of uitingen te verspreiden over de verschillende media die onze wereld rijk is. Wij onderscheiden (zoals hier boven vermeld) drie verschillende concepten. Ik zal bij elk concept een voorbeeld geven om het duidelijker te maken.
Multimedia
Bij multimedia wordt er een boodschap of verhaal over verschillende media verspreid. Het boek Harry Poter, geschreven door J.K. Rowling, is verfilmd en er is een game van uitgekomen. Dit vertelde allemaal het zelfde verhaal. Ook om het verhaal te begrijpen hoeft u maar één van deze media te gebruiken.
Crossmedia
Bij crossmedia worden er meerdere media gebruikt om een verhaal te versterken. Heineken heeft op dit moment een reclame campagne die je doorverwijst over verschillende media. Eerst zien wij de reclame op tv waarbij zij een actie aanbieden, om hier aan deel te nemen wordt er doorverwezen naar hun website, hier staat de actie beschreven en stuurt ons door naar hun app om daadwerkelijk aan hun actie deel te nemen waarmee wij uiteindelijk ook echt ergens naar opzoek moeten gaan. Om aan deze actie mee te willen doen, moeten wij via langs verschillende media.
Transmedia
Bij transmedia wordt er op het ene platform een verhaal verteld en een andere platform wordt het begin van dit verhaal hetzelfde verteld, alleen gaat dit in een ander perspectief verder. Bijvoorbeeld de film Lord of the Rings. In de film volgen wij grotendeels Frodo, alleen wanneer er een game uitkomt kunnen we kiezen om juist het verhaal van Gandalf te volgen en te spelen.
Wat is nou die wereld die crossmedia heet? Deze wereld bestaat uit verschillende concepten en worden vaak door elkaar en met elkaar gebruikt. Wanneer je een campagne of reclame actie op gaat zetten kijk je eerst goed naar wat hoofddoel is, hier bij kies je een mediaconcept.
Wat is nou volgens u het meest voorkomende concept?
Geschreven door: Tijmen Kort
bron: Reader 1.2 Crossmedia Theorie
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Crossmedia