Content Relaties

Je hebt drie verschillende content relaties, namelijk

– Iconisch: multimedia : dezelfde boodschap meerdere media.
Een voorbeeld hiervan is de verkoop van een balpen. Het principe van een pen is bij elke aanbieder hetzelfde. Ze gebruiken allemaal inkt en elke pen kan schrijven. Toch worden er vele verschillende balpennen aangeboden. De aanbieders proberen zichzelf te onderscheiden door middel van een aantrekkelijk uiterlijk of een opvallende/verschillende manieren van schrijven. (Denk dan aan de dikte van de pen en of een pen zwaar schrijft of juist ligt)

– Indexicaal : verwijzend.
Je kan hierbij denken aan bijvoorbeeld de Rabobank. De Rabobank sponsort al jaren het Nederlandse hockey. Op vele posters en in vele reclames van de Rabobank komen dan ook de spelers van het Nederlandse hockey naar voren. Er wordt dan tegelijk ook aandacht besteed aan de bekendheid van de hockeyspelers. Mensen zullen hierdoor erbij stilstaan dat er Nederlands hockey bestaat en hierdoor ook sneller naar hockey gaan kijken op tv. Dit is een voorbeeld van een indexicale relatie omdat de Rabobank reclame maakt voor zichzelf  maar ook voor het Nederlandse hockey. Dit verwijst naar elkaar.

– Symbolisch: symbool van motie. eigenschap, emotie, gevoel van iets. Ervaring wordt gekoppeld aan het product wat zij verkopen. Er wordt een soort afspraak gemaakt.
Een voorbeeld hiervan is het chocolade tussendoortje ‘Kitkat’. In de reclame van ‘Kitkat’ wordt de quote: Take a break, Take a Kitkat gebruikt. De aanbieders van Kitkat willen de consumenten het gevoel geven dat als je een rustmomentje neemt dat je dan het beste een
‘Kitkat’ kan nemen. Dit is symbolisch omdat de waarde van de Kitkat niet anders is als je het eet als je hard aan het werk bent of als je rustig op de bank zit.

Eveline Hoogenboom

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s