Laat ik beginnen met stuk voor stuk mijn beschrijving van de drie verschillende contentrelaties.
Iconisch houdt in dat iets er anders uit kan zien of een andere verpakking of vormgeving heeft maar dat de inhoud of het concept hetzelfde blijft.
Indexicaal houdt in dat er een product of dienst wordt geboden, waar naar wordt gelinkt via een andere weg of media. Bijvoorbeeld wanneer er uitverkoop is in de h&m. Dit kan je op de grote borden en reclames zien, en die linken jou dan weer verder naar de winkel of webshop.
Symbolisch betekent dat er van een product of dienst een heleboel verschillende producten zijn die onder dezelfde naam vallen en zoveel mogelijk met elkaar in verbinding zijn.
Hieruit kan ik opmaken dat Iconisch multimediaal is. Dit komt omdat het allemaal losse producten zijn die niet met elkaar in verbinding staan. Een voorbeeld zie je als je de vero moda binnen loopt. Hier worden allemaal verschillende kledingstukken verkocht van verschillende merken, maar die vind je ook weer terug in de Only en Villa en hebben niets met elkaar te maken.
Indexicaal is Crossmediaal. Bij crossmedia wordt er namelijk binnen 1 naam naar elkaar gelinkt. Een voorbeeld hiervan is dus de h&m. Zij maken in eerste instantie gebruik van de billboards en televisie reclames, die verwijzen jou uiteindelijk naar de website of winkel.
Symbolisch gaat nog een stapje verder en is transmediaal. Dit komt omdat er binnen 1 naam heel veel verschillende producten zijn die onder 1 naam vallen en ook nog is allemaal met elkaar te maken hebben. Een voorbeeld hiervan is de lord of the rings. Zij hebben ooit een film gemaakt. Maar daaromheen is zoveel meer ontstaan. Een game en een bordspel bijvoorbeeld. Hierdoor hebben zij een complete lijn aan producten die allemaal op elkaar aansluiten.
Esmee Biegstraaten