verschil tussen cross- multi- en transmedia

Je staat ‘s ochtends vroeg op om naar je werk te gaan. Je kijkt of je nog een nieuw mailtje hebt en kijkt hoe lang je nog hebt voor de volgende bus. Je zet even de tv aan om op buienradar te kijken of je een regenjas mee zou nemen en leest rustig in de bus je krantje. Ondertussen zie je overal posters hangen over een verfilming van een van je lievelings boeken terwijl je rustig verder rijd denk je nog even aan die goede ouwe tijd waar je al deze apparaten niet had.

Nu kunnen we het ons echt niet meer voorstellen dat ze vroeger dagen zonder contact met elkaar leefden. Dat je moest wachten op een fax of telegram en als je op vakantie ging je niet iemand dagelijks op de hoogte kon houden over hoe het nou eigenlijk met je gaat. We zijn zo gewend geraakt aan de media die we nu tot onze beschrikking hebben. Maar hoe is het mogelijk om zo gemakkelijk binnen een aantal seconden een boodschap over te brengen door verschillende kanalen? En wat voor soorten media zijn er dan eigenlijk allemaal?

Om te beginnen heb je crossmedia. Bij crossmedia is het belangrijk dat verschillende mediabronnen samen werken. Dat is belangrijk bij het overbrengen van een boodschap. Zo wordt je op tv verwijst naar een website die je weer voorstelt om een app te installeren, Deze mediabronnen versterken de boodschap die ze de kijker mee willen geven.

Bij multimedia wordt de boodschap verspreid over verschillende bronnen. De boodschap blijft het zelfde. Je zou kunnen denken aan een verfilming van een boek. Ze kunnen kleine details aanpassen maar de boodschap en het concept blijven hetzelfde.

Als laatst transmedia. Hier wordt ook door middel van verschillende mediabronnen een boodschap overgebracht. Het verschil tussen transmedia en andere vormen van media is dat bij transmedia je een boodschap op verschillende manieren over brengt. Hier wordt een boodschap niet versterkt. Je zou kunnen denken aan een serie op tv die je op het internet terug kan kijken als je iets gemist hebt.

Bij elke vorm van media is het hoofd doel de doelgroep bereiken. ieder op zijn eigen manier.
Het verschil is eigenlijk hoe de verschillende media bronnen met elkaar samenwerken. Zo versterkt de een en brengt de ander dezelfde informatie over in een zelfde boodschap.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hadden. Dat dit jullie genoeg heeft geïnspireerd en gemotiveerd om zelf ook verschillende bronnen of uitingen te onderzoeken.

Eileen Heijs

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s