Het verschil tussen crossmedia, transmedia en multimedia.

Media speelt een grote rol in ieders leven tegenwoordig veel meer dan vroeger. Van vele media maken de meeste mensen dagelijks gebruik, hieronder kan je verstaan: de krant, televisie, telefoon/mobiel, computer of laptop ect. Bij deze media heb je 3 verschillende concepten. Dit zijn: crossmediaal, transmediaal en multimediaal. Zoas je misschien is opgevallen lijken deze termen erg op elkaa en toch zijn ze verschillend. Maar wat is het verschil nou eignelijk?

Crossmediaal
Als mensen ervoor kiezen om een boodschap of bericht te verspreiden via verschillende media spreken we al snel over het concept crosmediaal. Het bericht of de boodschap word dan aangepast op de voordelen en eigenschappen van het medium. Een voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld wanneer er in een poster op straat hangt en deze poster verwijst naar de website. Hierbij kan je H&M gebruiken als voorbeeld. Ze gebruiken dan verschillende media.

Transmediaal
Een concept is transmediaal wanneer er verschillende berichten worden verspreid over verschillende media. Ieder medium brengt zijn eigen boodschap over. Een voorbeeld van een goed programma is Expeditie Robinson. Veel mensen hebben hier wel eens van gehoord. Dit komt mede doordat het programma veel verschillende media gebruikt. Op tv brengen ze wekelijks een aflevering maar dit is niet het enige, ze gebruiken ook het internet, posters, banners, applicatie voor op de smartphone waarbij je net als op het internet allemaal filmpjes achter de schermen kan bekijken.

Multimediaal
Als er een boodschap of verhaal verspreid word door middel van verschillende media noemen we dit multimediaal. Bijvoorbeeld de beroemde boekenserie ‘Lord of the rings’. Ze hebben niet alleen boeken maar ook films gemaakt van dit bijzondere verhaal. Daarnaast zijn er ook nog andere boeken zoals ‘The Hobbit’ en tijdschrijften gemaakt om mensen meer aandacht te trekken. ‘The Hobbit’ is zelfs ook nog verfilmt en het laatste deel komt binnenkort uit. Ze maken dus veel gebruik van verschillende media en uitingen.

Elke term heeft een ander doel om mensen te bereiken en toch hebben ze de zelfde missie: de mensen/doelgroep te bereiken.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s