De invloed van het ontstaan van social media op het gebied van marketing communicatie

Social media: het is en blijft een raadsel. Je gaat via het web contacten leggen met andere mensen en deelt informatie. Het deel media komt van het versturen van media via het web en social komt van het contact leggen met andere mensen. In de afgelopen Jaren heft er een verschuiving plaatsgevonden op het gebied van (marketing)communicatie. De consumenten zijn steeds meer in beeld gekomen en heeft hierbij een actievere rol gekregen in de media als het gaat om creatie, circulatie en interpretatie. Hierbij is het zo dat de opkomst van social media een ontwikkeling is geworden die ervoor zorgt dat we opnieuw een blik moeten gaan werpen op de inzet van marketingcommunicatie.

Social media in relatie tot (marketing)communicatie

Om te kunnen bepalen wat de rol van social media zou kunnen zijn op het gebied van (marketing)communicatie, moet er eerst vastgesteld worden wat de verschillende communicatiedoelstellingen zijn waar social media een rol in zou kunnen spleen. Volgens Duys (2010) zijn er vier hoofddoelstellingen te onderscheiden waar social media een rol in kan spelen, namelijk in brand exposure, customer communication, traffic en SEO.
Met costomer communication gebruik je social media om de dialoog met je doelgroep aan te gaan. Social media is een kanaal dat vooral gebruikt kan worden voor het binden van de doelgroep met jouw merk. Met brand exposure geef je door inzet van social media aandacht aan je merk. Een belangrijk kenmerk van social media is namelijk de snelle verbinding. Met traffic wordt een belangrijk onderdeel in de social media bedoeld, namelijk het feit dat social media snel en effectief traffic zou moeten kunnen laten ontstaan. Met research wordt bedoeld dat je social media gebruikt om te onderzoeken wat er leeft onder de consumenten. Op deze manier kan social media jouw organisatie meer in beeld brengen en je handvatten geven om effectief te kunnen reageren op klachten. Ook kunnen social media kanalen ingezet worden om gebruikers bij elkaar te brengen. Dit wordt peer-to-peer genoemd.

Social media binnen de (marketing)communicatiestrategie

Veel verschillende doelgroepen bevinden zich op veel verschillende sociale platformen en de praktijk heeft uitgewezen dat social media goed kan worden gebruikt voor het krijgen van extra contactpunten, een dialoog met de consumenten aan te gaan en om een realistisch beeld van een organisatie te geven.
De effecten van social media zijn pas op langere termijn zichtbaar. Het draait bij social media om loyale klanten die positief communiceren over de organisatie/het merk of het nieuws uit de organisatie/van het merk. Vaak is het zo dat het bij social media gaat om het luisteren naar en het omarmen van informatie.

De komst van Social Media is van grote invloed op hoe mensen, merken en markten zijn gaan communiceren met elkaar. Waarom mag social media niet in de communicatiemix ontbreken? Qualman (2009) geeft hiervoor een goede verklaring:
“Om daadwerkelijk in contact te komen met uw online doelgroepen is een goede zichtbaarheid en vindbaarheid van de organisatie essentieel. De aanwezigheid in social media kanalen speelt daarbij een belangrijke rol. Publicaties in social media brengen de boodschap van een organisatie niet alleen onder de aandacht van de gebruikers van de verschillende communities maar zorgen ook voor een betere score in zoekmachines zoals Google.”[1]

[1] http://www.frankwatching.com/archive/2010/07/15/social-media-en-hun-rol-in-marketingcommunicatie/

Door: Denise van Geffen

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s