Hoe social media ook marketing en communicatie verandert.

We horen het overal, social media verandert de wereld. Niemand kan meer zonder hun smartphone of tablet. Alles wat we doen moet via Facebook worden gedeeld en je krijgt geen baan meer als je niet op Linkedin zit. Iedereen heeft het als wel eens gehoord. Zijn het niet de media die er over praten, dan hoor je het wel op de verjaardag van je moeder. Maar wat voor invloed heeft die social media dan op het oude vertrouwde marketing en communicatie concept. Kan een bedrijf nog zonder social media en anders gevraagd hoe gaat een bedrijf om met social media.

De marketeers van 10 jaar geleden waren ontastbaar. Zij beslisten voor ons wat wij moesten kopen of waar wij aan mee doen en de meeste van ons volgde dit netjes omdat we niet beter wisten. Het concept werkten goed omdat zij konden zeggen wat ze wilden en er nooit reactie terug kwam (one-to-many). Maar toen kwam er iets nieuws om de hoek kijken. Het zo genoemde social media. Waar iedereen mee kan doen wat zei willen en iedereen kan reageren op alles. Voor de marketing en communicatie was dit een grote verandering. Inplaats dat zij alleen maar hoefde te praten, wordt er nu ook terug gepraat. Dit kan nu twee kanten opgaan. Aan de ene kant super mooi, want er kan veel meer gecommuniceerd worden met klanten en nog persoonlijker worden geadverteerd waardoor mensen zich nog meer aantrokken gaan voelen tot een product of dienst. Maar aan de andere kan ook heel lastig en gevaarlijk, want er zijn heel veel mensen met een mening en zei kunnen deze nu ook gemakkelijk delen en door dat er gereageerd wordt op die berichten veranderen vele mensen ook van mening over het product. Hierdoor verliest een bedrijf gemakkelijk klanten. Zodra er nu een incident plaats vindt in een winken bijvoorbeeld, wordt dit gedeeld en kan iedereen hier van mee genieten.

Social media is dus voor veel bedrijven perfect om klanten te winnen en reclame te maken, maar te gelijkertijd ook een erg gevaarlijk media waar het ook snel de andere kant mee op kan gaan.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s