De laatste tijd is social media nergens meer weg te denken. In de afgelopen jaren heeft er een verandering plaatsgevonden op het gebied van marketingcommunicatie. In dit betoog wil ik het gaan hebben over de invloed van social media in de marketingcommunicatie. Is dat een positieve of negatieve invloed?
Door de opkomst van social media komen belangrijke toepassingsgebieden ter sprake. Organisaties kunnen social media voor veel doelen inzetten. Binnen het vak marketing zijn de toepassingen van social media bijna niet meer weg te denken. Ook is de interactie met klanten enorm toegenomen. De gebruiker is steeds meer centraal komen te staan en heeft een veel actievere rol gekregen.
Met de komst van social media ontstond er een nieuwe manier van communiceren. De consument kan terug praten. One to many communicatie was er niet meer. De consument speelt nu een veel grotere rol bij de marketing communicatie.
Via social media kunnen er ook klachten ingediend worden tegen een bedrijf. Er zijn helpdesks op verschillende platformen. Je kan het bedrijf tegenwoordig ook via Twitter, Facebook of mail bereiken. Dan hoeven de consumenten niet perse te bellen, wat ze soms niet fijn vinden.
Door de social media is het voor bedrijven makkelijker geworden om te promoten, als het in je timeline komt van Facebook zie je het product gelijk langskomen, niet alleen jij maar ook dan ga je erover praten en kan je gaan discussiëren, hierdoor ontstaat mond op mond reclame.
Over het algemeen heeft social media een positieve invloed, want de bedrijven kunnen hierdoor makkelijker verbeteren door de klachten die ze binnen hebben gekregen. Ook krijgen ze meer bekijks. Social media is dus gunstig voor bedrijven. Ze kunnen eigenlijk bijna niet meer zonder.