social media in de marketingcommunicatie

Social media is een van de meest belangrijke factoren in ons leven. Men staat ’s ochtends op, checkt Facebook, Twitter en zijn of haar What’s App of leest de krant, op zowel tablet als de ‘echte’ paperback. Door deze enorme overname van de social media is er ook een flinke verschuiving ontstaan op het gebied van (marketing)communicatie. Nu wordt de gebruiker steeds meer als centraal beschouwd en ontstaat er een veel actievere rol in de creatie, de circulatie en de interpretatie van de media. Door deze verschuiving zullen we opnieuw naar de inzet van de marketingcommunicatie moeten kijken en je zou je af kunnen vragen; is die nieuwe invloed van de social media wel goed voor een bedrijf?

Door de opkomst van social media zijn de verschillende communicatiemogelijkheden flink veranderd. Zo zou je op één dag via Twitter zo’n 200 mensen kunnen laten weten dat je in de Albert Heijn een Coca Cola flesje vond met jouw naam er op. Je tweet over deze gebeurtenis en gooit wat extra hashtags in je berichtje, waardoor jouw tweet zo’n twee- à driehonderd mensen bereikt. Met dit voorbeeld zie je hoe de mond-op-mond communicatie is veranderd door de social media. Vroeger had nog niet eens een honderdtal geweten dat jij een flesje met jouw naam vond. Nu zouden al je vrienden en volgers het kunnen weten door Twitter, Facebook en Instagram.

Op deze manier zou een bedrijf de producten makkelijker kunnen verspreiden over de hele wereld. Neem Coca Cola. Iedereen wil een flesje met zijn of haar naam erop. Het is natuurlijk super leuk om op Facebook te kunnen posten dat ook jij je flesje hebt gevonden. Door al deze foto’s en posts op Facebook, Twitter en Instagram wordt er onbewust reclame gemaakt voor het bedrijf en wordt het product enkel steeds meer populair. Zeker als Coca Cola besluit om iedereen de kans te geven om op een flesje te staan: je kan nu ook een flesje bestellen. Hiermee komen we meteen uit op een andere vorm van marketingcommunicatie. Op deze manier kunnen klanten zelf meewerken aan het product. De interactieve kant van social media kan een bedrijf erg helpen het product te hypen of überhaubt op de markt te brengen. Als mensen zelf mee kunnen werken aan een product, is er een grote kans dat men het product ook daadwerkelijk zal aanschaffen.

Ten slotte heb je nog een ander positief aspect van de social media in de marketingcommunicatie. Door de social media, als Twitter en Facebook, kan een bedrijf snel in contact met de consument komen. Vragen worden sneller beantwoord en contact met het bedrijf gaat veel gemakkelijker dan vroeger.

Toch heb je de negatieve kant van het verschijnsel. Door de verschillende meningsuitingen op de social media kan een bedrijf de hemel in geprezen worden, maar natuurlijk ook compleet uitgekotst worden. Waar men vroeger een klein publiek kon bereiken, kan nu iedereen zijn mening uitten en daardoor ook weer andere klanten beïnvloeden. Want wie koopt nou een laptop waar alleen negatieve meningen en recensies over te vinden zijn?

Uiteindelijk merk je dus dat de social media met open armen wordt ontvangen: de manier van reclame maken en communiceren met de consument gaat een stuk gemakkelijker. Ondanks dat de one-to-many techniek erg populair was, is het verschijnsel social media toch erg aantrekkelijk voor veel bedrijven. Hierdoor kan men meer mensen bereiken en meer mensen gemakkelijker beïnvloeden.

Door: Bente van Oosterom

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s