Crossmediaal, transmediaal en multimediaal, wat is het verschil eigenlijk?

Crossmediaal, transmediaal en mulitmediaal, wat is het verschil eigenlijk?
Het verschil tussen crossmedia, transmedia en multimedia is lastig uit te leggen. Dit komt doordat het allemaal erg op elkaar lijkt. Bij een crossmediaal concept worden verschillende media (tv, radio, mobiel, internet etc.) ingezet zodat ze allemaal elkaar aanvullen en elkaar versterken. Bij een transmedia wordt het concept geuit via verschillende media die niets met elkaar te maken hebben. Bij multimedia vertellen media hetzefde verhaal maar vullen ze elkaar niet aan. Er is dus een groot verschil tussen deze mediaconcepten, alleen is het verschil is lastig te begrijpen zonder enige voorbeelden en verdere uitleg.

Om een duidelijke uitleg te kunnen krijgen over het verschil tussen een crossmediaal, transmediaal en multimediaal concept stellen we de vraag: ‘Wat zijn nou duidelijke voorbeelden waarin je het verschil tussen een crossmediaal, mulitmediaal en een transmediaal concept kunt zien?’ Ik leg hier vooral de nadruk op voorbeelden, want juist door de voorbeelden ga je de begrippen beter begrijpen. Daarbij zal ik nog een korte uitleg geven over de begrippen.

Om te beginnen, beginnen we met het begrip mulitimedia. ‘Wat is nou precies een mulitmediaal concept?’.  Een goed voorbeeld voor een mulitimediaal concept is bijvoorbeeld een tijdschrift of een krant. de Volkskrant geeft immers dezelfde informatie in de krant als op de site. De hoofdpagina van de Volkskrant zal zowel in de krant als op de site precies hetzelfde zijn.
Bij multimedia vertellen media hetzelfde verhaal maar ze vullen elkaar niet aan.
Een goed voorbeeld voor een crossmediaal concept zijn de Talentenshows: Idols, The Voice, Holland’s Got Talent. De show alleen is niet genoeg. Hier moeten ze het publiek erbij betrekken. Als ‘publiek’ kan je eraan meedoen dit kan d.m.v. stemmen of op het podium staan en performen. Stemmen kan door te bellen of d.m.v. sms’en.  Zonder TV geen show, maar zonder mobiel of telefoon kan er niet gestemd worden dus dan is er ook geen show. Zo zie je dat deze twee media elkaar versterken. Sterker nog zonder 1 van de 2 is er helemaal geen show. Dus bij een crossmediaal concept worden verschillende media (tv, radio, mobiel, internet etc.) ingezet zodat ze allemaal elkaar aanvullen en elkaar versterken.
Een transmediaal concept: Het makkelijkste voorbeeld van een transmediaal concept is Harry Potter. Harry Potter begon met een boek. Iedereen kende de boeken. Even later kwam er ook een film uit en niet veel later ook een game. Je hebt nu zelfs games voor de computer en voor op je mobiel. Dus bij een transmediaal concept wordt hetzelfde concept geuit via verschillende media die allemaal los van elkaar staan.

Het verschil zien van deze mediaconcepten blijft een lastige opgave, maar er is wel degelijk een verschil! Ik hoop dat deze uitleg voor een beetje opheldering heeft gezorgd.
Het interessante is dat je nu kunt bedenken welke bedrijven gebruik maken van welke media concepting. Van welke media concepting zal bijvoorbeeld De Alberthijn gebruik maken?

Lara Uittenhout

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

1 Response to Crossmediaal, transmediaal en multimediaal, wat is het verschil eigenlijk?

  1. jaapstreepjan says:

    Je hebt een spelfoutje in je titel staan (;

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s