De communicatieve revolutie tussen producent en consument

Nog niet eens zo heel lang bestaat het, maar nu al onmisbaar in de maatschappij. Social media. Iedereen kent het, zo niet heeft iedereen er wel eens van gehoord. Werd er vroeger alleen nog maar gebruik gemaakt van televisie, radio en de krant bestaat er nu ineens Facebook, Twitter, LinkedIn, etcetera. Het zijn allemaal platformen van de welbekende social media die toegankelijk zijn gemaakt voor iedereen. Van persoonlijke en beveiligde accounts tot openbare bedrijven pagina’s. Er zijn allerlei nieuwe manieren om te communiceren. Hierdoor is de relatie tussen de producent en consument veranderd. De consument kan nu gemakkelijker communiceren met het bedrijf. De consument kan er met zijn vragen terecht, geeft recensies en reviews, mag via het ‘liken’ en ‘delen’ meedoen aan een prijsvraag, kan zijn mening kwijt over een bepaalde service, kan vertellen hoe het eindresultaat bevalt. Kortom: de consument heeft iets terug te zeggen naar de producent. Zou dit een negatief of positief effect gehad hebben?

Ik vind dat door social media een positieve draai gegeven is aan het contact tussen producent en consument. Eerder mocht men een brief op de post doen om in aanraking te komen met de producent. Daar ging ontzettend veel tijd in zitten wat uiteraard enorm zonde is. Brieven kwamen te laat of kwamen zelfs niet eens aan. Mocht de brief aangekomen zijn, werd deze op de grote stapel met andere brieven gelegd. Men moest er veel tijd voor vrij maken om elke brief te beantwoorden. Met de komst van social media kan een probleem opgelost worden binnen een dag. Op een forum of via de helpdesk neem ik contact op met het bedrijf en ik kan binnen een uur antwoord terug hebben. Daarnaast wordt een vraag één keer gesteld en kunnen andere gebruikers meelezen. Het bedrijf investeert hierom in tijdbesparing. Met dat het veel tijd bespaart is het ook veel milieubewuster. Door het gebruik van social media hoeft men geen papier meer te gebruiken om een brief te verzenden. Daarnaast wordt er door bedrijven, maar ook evenementen veel gebruik gemaakt van Facebook wat weer ontzettend handig is voor mij als gebruiker. Ik kan precies zien wie van mijn vrienden het evenement leuk vinden of er aan deelnemen. Aan de hand hiervan kan ik weer beslissen of ik ook naar het evenement mee wil gaan en kan via Facebook andere vrienden uitnodigen om ook te gaan. Dit alles wordt ook wel ‘many-to-many’ reclame genoemd.

De stelling of social media een negatieve of positief effect gehad heeft op de relatie tussen de consument en producent beantwoord ik met een positief effect. Het kost allemaal veel minder moeite en door het geven van reviews kan ik in één oogopslag zien of ik iets wel of niet aan zal schaffen. Via live-chat kan ik meteen mijn probleem bij een bedrijf neerleggen. Het gaat allemaal veel gemakkelijker en men kan in één keer door zonder dat daar veel tijd en moeite in gaat zitten.

Door: Mariska van ‘t Klaphek

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s