Een trend wat is dat nou eigenlijk? Een trend is een ontwikkeling die geaccepteerd wordt in de cultuur. Denk hierbij aan iets waar je vroeger heel raar voor aangekeken werd, maar nu helemaal “de shit” is en dat al 2 jaar lang. Het grote verschil tussen een hype en trend is dat een trend voor een langere periode is. Alle trends zijn ooit begonnen als hype en een paar worden geaccepteerd voor een langere tijd. Denk aan de Looms, deze waren 2 maanden geleden overal uitverkocht maar nu hoeft niemand ze meer.
Een trend van de afgelopen jaren is bijvoorbeeld E-commerce. Wie had vroeger gedacht dat je online al je benodigdheden kon kopen? Kijk naar de app Appie. Via Appie kan je zelfs online boodschappen doen en de supermarkt bezorgt het netjes bij je thuis! Vandaag voor 15:00 besteld morgen in huis! Een bekende slogan van de meeste webwinkels. Ondanks dat er veel teruggestuurd wordt zit er zoveel potentie in E-commerce. Ik verwacht dat de volgende stap nog meer impact zal hebben dan de huidige stap. We krijgen bijvoorbeeld recentelijk te maken met het betalen via vingerprints. Wie had er ooit gedacht dat een telefoon je vingerprint kan lezen en dat de stappen die genomen moeten worden voor betaling nog kleiner worden. Dit leidt allemaal tot de optimale User Experience. Wat is het plafond? Gaan we webshops krijgen waar door middel van vingerprints afgerekend kan worden, maar ook ons koopgedrag per vingerscan geregistreerd wordt? Wordt de internetbubbel nog groter en behouden we wel de controle? Blijft internet een extentie van de mens of neigt het andersom te worden? Dit is de reden dat de volgende stappen van E-commerce voorspeld moeten worden. Ik ben van mening dat E-commerce de toekomst is en dat de trend alleen maar verder zal gaan.
Diégo van Lingen