Invloed van Social Media op de marketingcommunicatie

Sommige van jullie kennen het wel, voordat je gaat slapen nog even Facebook, Twitter, Instagram of een ander online profiel checken. Het gebruik van Social Media is tegenwoordig zo normaal dat je het zonder amper kan voorstellen. Ook bedrijven gebruiken tegenwoordig dit medium om hun dienst of product bekend te maken. Denk bijvoorbeeld maar eens aan en winkel/merk die zijn nieuwe product(en) post. Jij ziet het, liked het en het komt op de algemene tijdlijn van Facebook te staan waar jouw vrienden kunnen bekijken wat je geliked hebt. Zij kunnen op hun beurt het weer gaan likken en zo verspreid het zich snel. Vervolgens ga je de volgende morgen naar college en vertel je aan je vrienden dat die ene winkel leuke nieuwe producten binnen heeft gekregen. Maar heeft Social Media nou echt zo’n grote invloed op de marketingcommunicatie?

Voor de komst van Social Media was het alleen maar eenzijdige massacommunicatie (one-to-many) en door de komst van Social Media zijn consumenten in staat te communiceren met de producent (many-to-many). Eigenlijk is de consument steeds meer centraler komen te staan en heeft hiermee een veel actievere rol gekregen in de concepten en ideeën van het merk of product. Want producenten kunnen immers zo op Social Media kijken hoe er over een bepaald product gedacht wordt en spelen hier natuurlijk weer op in. Maar als we het even omdraaien en Social Media door de ogen van de consument gaan bekijken is dit ook een super handig medium om meer informatie op te zoeken van een bepaald product voordat we het aan aanschaffen. Of we willen eerst weten hoe andere mensen het product ervaren hebben en of de meerderheid het aanbeveelt of afraadt. En zo worden de consumenten op hun beurt weer door de producenten gebruikt om de productontwikkeling te beïnvloeden.

Dus Social Media heeft een grote invloed op de marketingcommunicatie en ik vind dit een verbetering omdat het de communicatie tussen producent en consument sterker heeft gemaakt. Eigenlijk helpen we elkaar. Want de producenten willen hun beste product verkopen en de consument maakt dat mogelijk door feedback/mening te geven en kan vervolgens een product gebruiken zoals hij dat graag wil.

— Sasja C.L. Voogd —

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s