Wat is een trend nou precies. Het is maar iets vaags wat je overal hoort. ‘Wat is de trend van nu?’.’Deze trend vind ik echt leuk!’ Enzovoorts. Een trend is iets wat zorgt voor nieuwe ideeën. Het is een goede inspiratiebron en het zegt veel over wat er gaat komen. Het is niet per se zo dat je kan zeggen wat de trend gaat worden. Het is wel zo dat sommige bedrijven er jaren mee bezig zijn om een trend op gang te zetten. Daar zit veel onderzoek in en zij bepalen vaak wat er gaat komen. Maar dat hoeft dus niet zo te zijn. Een trend kan leiden tot een hogere omzet binnen een bedrijf. Het is dan wel zo dat de trend duidelijk naar buiten komt en dat hij wordt herkend.
Een bekend merk wat veel trends begint is het kleding merk Givenchy. Een merk wat high end fashion maakt. Het is een van de beste mode merken en heel bekend in de kleding wereld. Givenchy zet vaak samen met andere merken de trends op voor het komende seizoen. Ze maken ver van te voren bekend wat zij gaan verkopen in bijvoorbeeld de herfst 2014. Veel andere merken gaan dat na doen. Bijvoorbeeld de Zara neemt veel over van wat andere merken doen. Eerst kijken ze wat goed aanslaat bij de consument en dan maken ze zelf iets wat erop lijkt.
Heel bekend van Givenchy zijn de sterren die zij op kleding zetten. Veel andere merken hebben dat later ook op hun kleding gezet. Dit is niet na-apen maar gewoon volgen wat de trend is. Dit gebeurd bij veel meer dingen. Ook bij technologie. Als iets aanslaat zoals een app, komen daarna vaak andere apps die erop lijken. Je zou kunnen zeggen dat ze iets namaken maar ze volgen dus de trend om meer winst en omzet te maken.
Vaak is het dus zo dat één bedrijf een trend opzet en dat andere bedrijven het over nemen.