Movember

Over anderhalve maand is het weer zo ver, Movember. De maand waar in alle mannen hun snorren laten staan om zo geld in te zamelen voor een aantal goede doelen die zich bezig houden met de gezond heid van mannen. De deelnemende mannen schrijven zich in op de website van Movember. Via deze website kan er geld ’gesponsord’ worden wanneer de mannen een mooie snor laten staan.

Nu het duidelijk is wat Movember is, moeten het er maar een over hebben wat dit vanaf de marketing kant gezien is? Want is het nou een trend, hype of een rage? Om hier achter te komen gaan we eerst even kijken wat deze drie precies inhouden.

Een rage, dit zijn bijvoorbeeld de wuppies bij de Albert Hein. Iedereen wil ze tegelijkertijd maar naar een week of 3 is iedereen er weer klaar mee. Dit zijn de producten of bepaalde acties die heel kort ontzettend populair zijn maar daarna ook weer helemaal verdwijnen.

De flippo’s, wie kent ze niet, een 10 jaar geleden waanzinnig populair. Je kon ze in allerlei soorten en maten krijgen. Een echte hype, omdat ze super populair waren en best een hele tijd zijn mee gegaan. En waren ruilbeurzen, fanclubs en noem het maar op. Toch hadden de flippo’s maar een korte levensduur van ongeveer een jaar. Een hype dus.

Dan zijn we aangekomen bij de trends. UGG’s waren al een poosje populair onder de surfers, toen het wereldwijd bekend werd wilde iedereen ze hebben, net als een rage waren ze over uitverkocht. Maar de UGG’s waren na deze rage nog steeds niet weg te denken. Alle schoenenwinkels verkochten ze, er kwamen brandstores en special editions. Deze kenmerken komen overeen met een hype. En inplaats dat de trend doodbloeden werden de UUG’s geaccepteerd en worden nog steeds veel gedragen en veel verkocht, dat maakt deze schoenen een trend.

We gaan weer terug naar Movember, een lastig om te plaasten. Qua tijdsduur lijkt deze veel op een rage, iets meer dan een maand per jaar doet iedereen er aan mee en hoor je het overal. Maar na deze maand is het niet helemaal over, want het volgende jaar komt het even goed weer terug. Ook zijn er stichtingen voor opgericht, merchandise en dergelijke, een hype. Alleen dan, naast dat het elk jaar weer terug komt is het ook internationaal geaccepteerd en een echte standaard geworden. Movember is een trend.

Nu dat duidelijk is ben ik benieuwd of jullie nog een bepaalde goede doelen actie weten die veel kans maakt om een trend te worden, de Ice Bucket Challenge bijvoorbeeld?

Tijmen Kort

bron: http://nl.movember.com

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s