One app at the time

De herfst is begonnen en het weer gedraagt zich daar netjes naar. De bladeren beginnen te vallen, de wind begint te waaien en de temperatuur zakt. Een mooi moment om het over verhalen vertellen te hebben. Jullie vragen je natuurlijk nu af ’Wat heeft een verhaaltje vertellen te maken met marketing?’. Dat zal ik jullie uitleggen. Wanneer je een concept maakt doe je dit niet zomaar, je doet dit vanuit een verhaal. Wanneer je iets gaat verkopen of promoten zorg je dat je hier een verhaal bij kunt vertellen. Zodra je dit verhaal duidelijk hebt ga je hiermee aan de gang om de juiste media erbij te kiezen. Storytelling noemt men dit.

https://www.youtube.com/watch?v=PGtP6ZQ6Lt8
De bovenstaande link is een voorbeeld van een reclame waarbij er duidelijk een verhaal te zien is. Apple wilt in deze reclame laten zien waar hun iPad allemaal goed voor is. Het verhaal bestaat uit 4 kleinere verhalen, een verhaal over een man die in Afrika mensen zorg bied en dit doet doormiddel van de Skyscape app. Een verhaal over een meisje die geen benen meer heeft, zij loopt met protheses maar had altijd het probleem dat ze haar voeten niet in de juist positie kon zetten om bij voorbeeld te roeien of hakken aan te doen. Zij gebruikt nu de Galileo app waarmee ze in verbinding staat met haar prothese en haar voet zelf kan laten buigen. Een verhaal over een  Amerikaans-Indiaans volk waarbij hun taal dreigt verloren te gaan, zij ontwikkelde een app waarin dat soort talen worden bewaard en geleerd kunnen worden. Een verhaal over een jonge die niet kan praten maar doormiddel Proloquo kan hij communiceren met zijn ouders en vriendjes.

De verhalen die hier verteld worden vormen samen één verhaal. Het gaat over ervaringen die deze mensen hebben met de iPad app’s en op die manier hun leven verandert of hen helpt bij het bereiken van bepaalde doelen. Omdat het doet overkomen dat deze mensen echt geholpen zijn door deze app’s willen wij hun ook geloven. Wij geloven hun verhaal, dus wij geloven in de iPad. En dat is wat Apple, en elk ander bedrijf die storytelling gebruikt, graag willen bereiken. Op basis van het verhaal dat zij vertellen kopen wij hun producten.
Nu ben ik wel eens benieuwd of jullie wel een een reclame hebben gezien waar zo bullshit verhaal in verteld werd dat je juist een afkeer tegen het product kreeg?

Tijmen Kort

bron: Basisboek crossmedia concepting
bron: https://www.youtube.com/watch?v=PGtP6ZQ6Lt8

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s