Storytelling, Grolsch reclame.

De naam zegt het al. ”Verhaalvertelling”. Het concept is zo ontwikkeld dat er een verhaal achter zit, met een daarbij aansluitende gedachten. Hierdoor maak je de reclame meestal aantrekkelijker voor de kijker. Het kan namelijk zo zijn dat het verhaal je bekend voorkomt. Buiten dat is het vaak zo dat de reclame hierdoor leuker wordt om te kijken.

”Storytelling is het op de markt brengen van merken die een bepaald gemeenschappelijk gedachtegoed vertegenwoordigen”

Neem nou als voorbeeld de reclame van Grolsch van juli 2013. (http://youtu.be/Zjt1wZBh3MQ)
In deze reclame wordt een verhaal verteld wat jaren terug gaat in de tijd. De reclame begint met een paar mannen die op ijs staan te springen. Deze mannen zijn geknipt voor deze rol. Ze zijn wat dikker, ze hebben een soort bierbuik. Ook zijn de mannen wat ouder en hebben ze grijs haar. Hiermee wordt er al een bepaalde sfeer opgeroepen. Ik zelf denk aan levensgenieters.
Vervolgens lopen de mannen de kroeg binnen en roepen: ”Het is dik genoeg!”. Waarop de, niet te vergeten, mooie vrouwen, weer inspelen met een grapje: “Je bent zelf dik”. Hiermee zijn al verschillend doelgroepen benadert.
Bij de volgende beelden zie je dat alle mannen uit het dorp met man en macht in het ijs beginnen te zeggen. Ze komen allemaal samen als het gaat om een goed koud biertje.
Vervolgens gaat de reclame over naar twee mannen genietend van een pilsje op het terras, maar wel weer in deze tijd.

Zo hebben we binnen een reclame verschillend verlangens naar voren zien komen door middel van een leuk, oud verhaal. Ook kwamen er verschillend karakters voor. Oude mannen die genieten van het leven en een goed koud biertje. Mooi jongen vrouwen die, die oude mannen eigenlijk maar gek vinden. Een samenhangend geheel door middel van een leuk verhaal.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s