Dit keer ga ik het hebben over storytelling. Storytelling is de oudste en meest natuurlijke manier om te communiceren. Een verhaal blijft beter hangen als er beeld bij zit. Door het positieve effect van de beelden wordt er een stofje in de hersens aangemaakt waardoor een verhaal onthouden wordt. Dit stofje heet dopamine.
Mijn voorbeeld voor storytelling gaat over Nike. 1 Zij hebben als slogan ‘Just do it’ en laten dit terug in hun reclamespots. In het filmpje zijn er drie karakters. Het zijn alle drie karakters die graag willen sporten. Hun droom is om hier uiteindelijk heel goed in te gaan worden. Door het gewoon te doen, het ‘just do it’-verhaal, blijkt aan het eind van de reclame commercial dat het hen uiteindelijk echt gelukt is. Nike heeft hier goed op ingespeeld. Zij verkopen allerlei sportspullen. Of dat nou voor voetbal is of voor basketbal, zij hebben alles in het assortiment zitten.
Doordat Nike alles in het assortiment heeft zitten en dit ook laat zien door verschillende soorten sporten te gebruiken in de reclame blijkt dat de belangrijke rol te zijn van de spot. Het lukt waarschijnlijk niet om je doel te bereiken als je niet over de goede, benodigde spullen beschikt. Nike verkoopt ze en door de spullen van Nike te komen kan ook jij het ook gewoon gaan proberen. Als je het niet probeert weet je het immers nooit en op die manier spelen zij op ieder van ons in.
Heb jij thuis ook spullen van Nike omdat je het ‘gewoon eens wou proberen’?
Door: Mariska van ’t Klaphek
Tof voorbeeld van storytelling. Ook gaaf dat ze zulke topsporters als boegbeeld hebben gebruikt!
LikeLike