Storytelling: reclame Pickwick

Bij crossmedia horen speerpunten: Storytelling, Mediumspecificiteit, Usability, Relevantie en Co-creatie. In deze blogpost staat Story Telling centraal. Storytelling is het koppelen van een bepaald gedachtegoed aan een merk of concept dat je op de markt brengt. Binnen het gedachtegoed komen visies, houdingen, overtuigingen, motivaties, wereldbeelden en werelden terug, die voor de consumenten betekenis hebben en beleving oproepen. Storytelling is een belangrijke speerpunt binnen de crossmediastrategie.

Een voorbeeld van storytelling in een reclame is de reclame van Pickwick: ‘Thuis sinds 1753’. Het verhaal gaat over de rol van thee, Pickwick thee, in de loop der jaren en de vraag die bij deze reclame gesteld kan worden is: Wat is de essentie van thee? Dat is warmte, gezelligheid, rust en thuiskomen. In deze reclame zie je dit heel goed terug; moeder wacht met een kop dampende thee op haar zoontje die thuiskomt van school. Tegenwoordig komt dit niet vaak meer voor door de werkende moeders/vaders, buitenschoolse opvang etc. Wij verlangen terug naar de tijd dat mama/papa thuis zat te wachten met een kop thee. De link met het verleden in de commercial is hier mooi verteld: vroeger was het zo slecht nog niet en Pickwick was erbij.

De karakters die voorkomen in de commercial zijn een moeder en een zoontje die je steeds in een ander tijdperk ziet. Het begint in 1753 en het eindigt in het heden. Je ziet moeder thee zetten, eerst door het water in een grote ketel boven het vuur te verwarmen en losse thee uit een blikje scheppen. Ondertussen komt het zoontje thuis en om de twee/drie seconden zie je verandering van tijd, bijvoorbeeld door de kleding en de manier van theezetten en de spullen die daarvoor gebruikt worden. De moeder en het zoontje tonen de situatie aan die vooral in het verleden voorkwam: moeder is thuis en zorgt voor een kop thee wanneer het kind thuiskomt van school.

Andere zaken, behalve de mensen, die een belangrijke rol spelen, zijn de spullen die in de commercial worden gebruikt. Om het verleden na te bootsen wordt er gebruik gemaakt van een grote ketel boven het vuur om het water te laten koken en een blikje met losse thee om thee te kunnen maken. Steeds verder in de commercial zie je deze spullen moderniseren. De grote ketel wordt een fluitketel en later een waterkoker; de theepot moderniseert, de huiskamer (denk aan de meubels) moderniseert, de kleding die gedragen wordt moderniseert, etc. Alle elementen in de commercial spelen ieder een belangrijke rol om het verhaal goed en duidelijk over te laten komen.

Door: Denise van Geffen

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s