Wow.. wat onhandig

Heb ik net nog geschreven over storytelling, ga ik het nu alweer hebben over de usability van een concept. Als uitgangspunt neem ik Het Geluid van Q-music. Op de radio wordt een wedstrijd gehouden waarmee een geldbedrag te winnen valt. De medewerkers van Q-music zijn opzoek geweest naar een geluid, hebben dit opgenomen en laten dit met regelmaat horen aan de luisteraars van de muziekzender. Iedereen kan meedoen met de wedstrijd en het bedrag wat gewonnen kan worden groeit bij ieder fout antwoord. Elk gegeven foute antwoord wordt gepubliceerd op hun site, zodat als je meedoet je eerst kan checken of jouw antwoord er misschien al bij staat.

De usability van een concept betekend niks meer dan de gebruiksvriendelijkheid. Dat houdt in dat er geen haken en ogen zitten aan het gebruik maken van een concept. De relevantie van het concept houdt in of dat een dialoog wel de juiste informatie beschikt of dat men geen steek verder is gekomen na het zien of horen van een dialoog. Wat er ook alles mee te maken heeft is het juiste middel of op het juiste moment. Een reclame over ijs op een winterdag spreekt stukken minder aan dan een verkoelend ijsje op de hete zomerdag.

De usability van Het Geluid op Q-music vind ik persoonlijk niet heel fijn. Als ik radio luister, rijd ik vaak in een auto of ben ik op het werk. Tussendoor luister ik vrijwel geen radio. Daarnaast moet ik ook nog inloggen op Q-music om mijn antwoord te checken. Hier gaat veel meer tijd in zitten dan dat ik denk. Als ik dan het geluid hoor, ben ik niet in staat de telefoon te pakken en te bellen naar Q-music. Ook heb ik van te voren niet de mogelijkheid om mijn eventuele antwoord te checken op de website. Daarom vind ik de relevantie ook niet handig voor mij. Ik hoor de boodschap en ik wil mee doen, maar omdat ik in de auto zit kán ik niet mee doen. Bellen tijdens het autorijden is namelijk verboden. Via de radio wordt je wel makkelijk begeleid naar de website en vanaf daar kun je meteen klikken op ‘Raad het geluid’. In principe is daar de usability wel heel handig van. Ik hoef geen vijf minuten te zoeken voordat ik uiteindelijk mee kan doen.

Heb jij wel eens meegedaan aan een dergelijk radiospelletje? En werd je daarmee makkelijk begeleid?

Door: Mariska van ‘t Klaphek

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

1 Response to Wow.. wat onhandig

  1. sclvoogd says:

    Goed stuk! Op zich ben ik het helemaal met je eens over het feit dat het heel onhandig is als de radio je onbewust stimuleert om deel te nemen. Je wilt op dat moment mee doen of reageren, maar dan beseft je dat je gefocust moet blijven op het verkeer. Wat je probeert is het te onthouden, maar verrassend genoeg denk je er vaak niet meer aan als je thuis bent of is het moment al voorbij. Het zou toch eigenlijk veel gemakkelijker moeten? Misschien biedt iWacht of Google Glass wel een uitkomst..? Contact maken met de zender om het zo op te slaan met een herinnering..?

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s