Dit kan toch veel makkelijker?!

Je kent het vast wel, je komt op een website waarvan je denkt: ”Wat is dit voor moeilijk gedoe? Dit kan toch veel makkelijker?!” Welkom, je bent belandt op een website waarvan de gebruiksvriendelijkheid ver te zoeken is. Ze hebben een of twee van de speerpunten van een crossmediaal concept, usability en/of relevantie, verkeerd of niet toegepast.

Usability en relevantie zijn twee van de vijf speerpunten. De overige speerpunten zijn: storytelling, mediumspecificiteit en cocreatie. In mijn vorig blog heb ik storytelling uitgelegd en in deze blogpost ga ik verder met usability en relevantie.

In de les van vandaag hadden we als groep het speerpunt relevantie om kort iets over te vertellen. Dit hebben wij deels uitgelegd door YouTube als voorbeeld te gebruiken. Hier ga ik in dit blog over door.

Om even terug te komen op usability, hier wil je dat de gebruiker zo gemakkelijk mogelijk jouw concept kan gebruiken. Het gaat om effectiviteit, efficiëntie en tevredenheid waarmee gebruikers hun doel kunnen bereiken binnen jouw gecreëerde crossmediale omgeving. Gebruiksvriendelijkheid dus van bijvoorbeeld een website, product of software. Als je heel veel moeite moet doen om informatie te kunnen vinden op een website, ben je gauw geneigd om de website weg te klikken en naar de volgende te gaan. Het is dus bepalend voor het gemak van de gebruiker.

Relevantie is de mate waarin de een-op-een communicatie (dialoog) de juiste boodschap bevat op het juiste moment via het juiste kanaal. Het is eigenlijk datgene wat belangrijk is. De advertentie/product moet zo gebracht worden dat je de mensen aantrekt die het interesseren. Of dat je de juiste media kiest bij de doelgroep. Als je bijvoorbeeld een product of dienst wil aanbieden aan oudere mensen, dan is het niet relevant om de boodschap via YouTube te verspreiden.

Zoals ik in het begin al aangaf blijf ik bij het voorbeeld van YouTube omdat ik vind dat ze de usability en relevantie goed voor elkaar hebben. Bij de website kan je je inloggen of je blijft ’gast’. In beide gevallen krijg je bovenaan vier knoppen te zien: logo(home), zoekbalk, uploaden, inloggen (voor ingelogd: naar profiel). Er staan niet meer knoppen dan nodig (relevant) is voor het gebruik van de website. Als je opzoek bent naar een (muziek)video, dan kun je de naam, delen van de naam, titel, artiest of een andere tag invullen en vervolgens op enter of op de zoekknop klikken. De website komt met een hele rits aan video’s wat bij de zoekwoorden past, je klikt erop en kan de video gaan bekijken. Ook is er een optie om video’s te bekijken die op dat moment het meest populair zijn. Het is allemaal dus heel gebruiksvriendelijk en relevant. Voor een gebruiker die is ingelogd, is er nog iets wat met relevantie te maken heeft. Je kan namelijk video’s bekijken die voor jou geselecteerd zijn aan de hand van je vorige bekeken video’s.

Zo zie je dat usability en relevantie belangrijke speerpunten zijn binnen een concept. Het kan in dit geval je website maken en als het er niet is breken: Is het te moeilijk voor de gebruiker? Dan haakt hij af en gaat opzoek naar wat anders (concurrent). Dat heb je vast al een keer ervaren…?
— Sasja C.L. Voogd —

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s