Als voorbeeld van usability en relevantie wil ik het met jullie graag hebben over de iPhone van Apple. Simpelweg omdat ik geen ander product of concept ken waar deze begrippen zo goed in zijn verweven.
Wat is nu eigenlijk usability?
Usability is de gebruiksvriendelijkheid van een product. Wat het product kan, is dat effectief? Zijn de gebruikers tevreden? Ook spelen interactieve elementen hierbij een rol, zoals een cross over naar een ander medium.
Bij de Apple iPhone staat de gebruiksvriendelijkheid hoog in het vaandel. Makkelijke, menselijke besturing. De user-interface is hierbij een belangrijke term. We weten allemaal wat de iPhone kan. Bellen, berichten, internet, apps etc. zeer interactief dus. Bij de volgende software-update van het OS X besturingssysteem (OS X Yosemite) wordt het zelfs mogelijk om je telefoon op te nemen via je computer. Dit is een mooi voorbeeld van een cross over. (Van het ene medium naar een ander medium)
Wat is relevantie?
Bij relevantie is het belangrijk dat de dialoog of boodschap op het juiste moment, op het juiste kanaal wordt overgebracht. Hierbij kun je denken aan de verschijningsvorm, tijd, plaats, gebruik en interactie.
Om een duidelijk voorbeeld te geven van relevantie, neem ik als voorbeeld de Facebook app waar je gebruik van maakt op de iPhone. In de Facebook app worden door bedrijven advertenties geplaatst. De advertenties die jij te zien krijgt, zijn op de gebruiker afgestemd. De combinatie van jouw profiel gegevens en interesses zorgen voor een advertentie die bij jouw gedrag aansluit. Bijvoorbeeld: Je bent een man van 25. Je liked de KNVB en Philips. Het WK staat weer voor de deur. Dan is de kans groot dat jij advertenties ontvangt van een nieuwe televisie van Philips of van het nieuwe WK-tenue op Zalando.
Pepijn Meek