Iconisch, indexicaal en symbolisch

Zoals we weten zijn er 3 verschillende conceptvormen:
Multimediaal – Crossmediaal – Transmediaal

Naast deze 3 conceptvormen heb je ook 3 contentrelaties. Daar gaan we het over hebben in deze blog.

Je bent thuis en leest de Telegraaf. Precies het zelfde kranten bericht kun je terug lezen op internet, je nieuwe Telegraaf app of een ander medium. Het maakt niet uit welk medium je pakt overal blijft het kranten bericht hetzelfde. De overeenkomst van de inhoud is hetzelfde. Dit is Iconisch. Bij iconisch past bij transmediaal. Het zijn losse producten met dezelfde inhoud.

Na het lezen van je krant loopt je naar de bus. Op weg naar je werk. Je ziet een wegwijzer staan met centrum 5 km. Het bord verwijst je naar de plaats van bestemming. De contentrelatie tussen de wegwijzer en het centrum is indexicaal. Bij indexicaal past crossmediaal. Bij bijde vormen wordt je doorverwezen.

Na een lange dag werken ben je eindelijk klaar. Je haast je naar het station, maar daar aangekomen is je trein al vertrokken BALEN! Nou dan nog maar even naar ed supermarkt om de hoek van het station. Je hebt zin in een flesje cola. Je staat voor het schap en ziet allemaal verschillende soorten cola staan toch kies je voor het oude vertrouwde Coca Cola merk. Coca Cola staat symbool voor vrolijk, genieten, gezelligheid en nog veel meer. Deze contentrelatie is symbolisch en past bij multimediaal.

Eileen Heijs

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s