Linda

Iedereen kent Linda in Nederland en zelfs verder dan dat. De een kent Linda van Gooische vrouwen, de andere van ik hou van Holland maar je zou haar ook kunnen kennen door haar magazine: LINDA. Kortom een hele prominente vrouw in Nederland. Maar waarom is Linda zo bekend?

Uitingen
Linda heeft verschillende uitingen waardoor ze zichzelf sterk op de markt brengt. Zo heeft ze haar magazine: LINDA. In dit magazine vindt je veel over lifestyle en mode. Verder kan je in het magazine verschillende laatste nieuwtjes vinden.

Socialmediapagina’s zoals twitter en facebook: Op deze pagina’s vind je verschillende dingen die redelijk overeen komen met het magazine. Veel nieuwtjes en feitjes, maar ook filmpjes met leuke, schattige maar ook minder leuke nieuwtjes worden op de pagina’s gepost.

Een App: LINDA.
Deze app is betaald, hierdoor kan ik niet precies uitzoeken wat ze ermee doet. Maar wat ik ervan kan vinden is dat het eigenlijk het magazine en de website in een app zijn.

Een website: http://www.lindanieuws.nl
Op de website vind je ook alles weer terug uit het magazine en van de socialmediapagina’s. Buiten dat, vind je een stukje over reizen, het homo magazine van Linda, eten en nog veel meer.

Vele TV programma’s: Haar eigen show: Linda’s zomerweek, waarin ze bekende nederlanders interviewt zoals Oprah dat ook ongeveer zou doen, en verder verschillende programma’s zoals:
Ik hou van Holland
Gooische vrouwen
Miljoenenjacht
1-tegen-100
Weet ik veel
En nog meer.

De uitingen van de socialmediapagina’s, het magazine, Linda’s zomerweek, de app en de website, sluiten volledig aan op het merk Linda. Doormiddel van deze uitingen, straalt Linda de Mol precies uit wie zij is en wat ze andere wilt bijbrengen hiervan.

Conceptvorm
Als we kijken naar de verschillende uitingen van Linda kun je zeggen dat de dominante conceptvorm transmediaal is.
De verschillende uitingen van Linda hebben allemaal een ander verhaal en vullen elkaar niet aan. Als voorbeeld, je kunt het tijdschrift “ LINDA” lezen en begrijpen zonder dat je daarvoor een van haar tv programma’s hebt gezien.

Natuurlijk werkt het ook omgekeerd, zo kun je naar haar programma “ ik hou van Holland” kijken en dit begrijpen zonder dat je hiervoor eerst haar tijdschrift hebt gelezen.
Linda presenteert nu de programma’s ‘Ik hou van Holland’ en sinds vorig jaar ook ‘ Weet ik veel’. Voor deze programma’s kun je een App downloaden, de Apps vullen het programma aan en maakt het ook een crossmediaal concept.
De programma’s kun je terugkijken via het internet, aan het programma is niks verandert en behoud dus het zelfde verhaal. Doordat het via een ander medium ook te zien is, worden de programma’s multimediaal.

Wat Linda uitstraalt als persoon voor het publiek wordt beïnvloed door de verschillende uitingen op verschillende kanalen. Wat zij uitstraalt wordt dus gevormd door verschillende media die vaak niks met elkaar te maken hebben, maar die wel haar uitstraling beïnvloeden. Linda zelf wordt daarmee transmediaal, omdat zij wordt geuit in verschillende concepten die los van elkaar staan.

Sterkte en zwakte punten
Linda kan gezien worden als persoon maar ook als merk. Linda als merk heeft sterke maar ook zwakke punten. Een sterk punt is dat haar programma’s onder Nederlanders erg geliefd zijn, ze hebben humor, zijn interessant en spraakmakend. Echter zit hier wel een keerzijde aan. Linda zal namelijk eerder Nederlanders aanspreken dan immigranten. Hiernaast is de doelgroep in het buitenland erg klein. Ook moet zij als merk rekening houden met haar broer (John de Mol) hierdoor kan de uitbreiding van haar merk beperkt worden.

Linda als merk heeft nog verschillende kansen zoals goede recensies, dit kan zorgen voor hogere kijkcijfers. Technologische ontwikkelingen kunnen ook zorgen voor uitbreiding van Linda als merk.

Als persoon doet Linda het ook goed in Nederland. Ze heeft een goede uitstraling en mensen houden ervan om naar haar te kijken. Ze is dan ook voor sommige mensen een voorbeeldfiguur omdat ze overkomt als een sterke vrouw die weet wat ze wilt.

Linda wordt ook ouder en dan stopt haar carriere ook op een gegeven moment. Er is namelijk veel concurrentie op de markt. Steeds meer nieuwe frisse presentatrices willen haar plek overnemen.

Doordat Linda zoveel geld bezit loopt zij ook steeds meer risico’s. De laatste tijd is ze vaak in het nieuws in verband met afpersing.

Niet alleen een merk
Kortom, het merk Linda is niet alleen een merk. Het is een mens en voor veel mensen ook een voorbeeld. In alle uitingen is dit terug te zien. Het concept achter Linda is heel sterk. Als je aan mensen vraagt waar denk je aan bij Linda de Mol is dit meestal iets positiefs. Helaas heeft zo een sterk concept ook zijn keerzijde. Maar als er iets mis gaat met een van de uitingen van Linda zijn er nog 10 andere die dit op kunnen vangen.

Door Eveline Hoogenboom, Jochem Pastoor en Esmee Biegstraaten. Groep 3.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s