What’s the story?

Storytelling wordt toegepast in de reclamewereld. De meeste mensen vinden reclames ronduit vervelend en worden gek als er alweer een reclame komt midden in een spannende scene in hun favoriete film. Door middel van storytelling proberen de reclamemakers de kijkers te boeien en ervoor te zorgen dat ze iets minder geïrriteerd worden door het feit dat reclames bestaan.

Een goed voorbeeld hiervan zijn de reclames van Andrelon. In deze reclame ontdekt een vrouw de nieuwe shampoo van Andrelon en deze zorgt ervoor dat haar leven opeens een stuk levendiger en uitdagender wordt. Het is natuurlijk erg overdreven maar hierdoor komt de boodschap wel duidelijk over met een vleugje humor. De verschillende reclames zijn vaak op dezelfde manier opgebouwd. Als eerst zie je een man die iets verteld over zijn vrouw, meestal iets van: De laatste tijd heeft ze erg veel aan haar hoofd of de laatste tijd heeft ze het erg druk. Dit zorgt ervoor dat de vrouwelijke kijkers zich hierin kunnen vinden en geprikkeld worden om de reclame verder te kijken.

Na het ‘gesprekje’ met de man zie je dat de vrouw de nieuwe shampoo van Andrelon ontdekt en dat hierdoor haar leven drastisch veranderd. Ze is niet meer moe, ze is niet meer chagrijnig, ziet er schitterend uit en verzorgd alles tot in de puntjes.

De reclame wilt uitbeelden dat de shampoo een soort extra ‘boost’ is voor een vrouw als zij het druk heeft, ze zal zich hierdoor beter voelen. Dit wordt erg uitvergroot en op een humoristische manier verwerkt in de reclame. EEn was-beurtje met de nieuwe Andrelon shampoo en je leven zal er meteen een stuk rooskleuriger en stress-vrijer eruit zien.

Maar om toch nog een beetje realistisch te blijven weten we allemaal dat shampoo er niet voor kan zorgen dat je een zorgeloos leven gaat leiden, waar het wel voor zorgt is een goed en verzorgt coupe en dit is eveneens belangrijk.

Door Eveline Hoogenboom

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s