Relevantie, 1 van de 5 speerpunten

Relevantie wat is dat eigenlijk?
Een woord voor relevantie om het makkelijker te begrijpen is Timing.

Het gaat allemaal om de timing. Wanneer een bepaalde actie word ingezet of wanneer er reclame over een product komt. Coca cola maakt bijvoorbeeld altijd gebruik van kerst reclames. Deze reclames zal je niet zien op tv in augustus.

Zoals ze op de meeste sites zeggen: ‘Relevantie is de mate waarin de dialoog de juiste boodschap bevat op het juiste moment via het juiste middel. Het gaat erom dat je de juiste kanalen inzet en luistert naar de behoeften.’

Je moet dus heel erg luisteren naar de behoeftes en omstandigheden.

In welke maand zitten we?
Is het zomer, winter of herfst?
Zijn er komende feestdagen?
Wat willen mensen op dit moment?

Een goed voorbeeld vond ik op de site: http://www.hallofawesomeness.nl/crossmedia-college-2-vijf-speerpunten-van-een-crossmediaal-concept/

Hier geven ze als voorbeeld de Facebookpagina ‘ zonder baard geen koning’ .
deze pagina kwam nadat de koningin had verteld dat ze ermee ging stoppen.
De pagina kreeg meer dan 50.000 likes. Deze likes zouden er natuurlijk niet in deze grote hoeveelheid zijn als de pagina er al was voordat de koningin had verteld dat ze ermee ging stoppen. Het draait dus allemaal om timing, om het juiste moment naar de juiste omstandig heden.  Voor deze ‘grap’ was natuurlijk Facebook het ideale middel omdat mensen het liken en delen.

Lara uittenhout

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s