Relevantie in de media

Voor deze blogpost kregen wij de keuze: usability of relevantie van een concept. In de les kregen wij al de opdracht om de relevantie uit te leggen, dus om hierop voort te borduren, heb ik voor de relevantie gekozen.

Het concept dat ik heb gekozen is YouTube. Iedereen kent YouTube wel, al is het om filmpjes te kijken van katten, tutorials , nieuwsvideo’s of bijvoorbeeld viral- of muziekvideo’s. Ook is YouTube een zeer handige website voor bijvoorbeeld filmtrailers. En laat dit nou een prachtig bruggetje zijn naar mijn voorbeeld voor relevantie.

Ook dit zal een zeer bekend voorbeeld zijn: je zit lekker achter je laptop muziekvideo’s of kattenfilmpjes op te zoeken op een van de meest bekende sites ter wereld: YouTube. En ja hoor, daar is het weer. Zo’n ongelofelijk vervelende reclame voor het filmpje wat je eigenlijk zou willen zien. Het duurt natuurlijk weer een tijdje voordat je eindelijk naar het filmpje kan skippen die je zo graag wilde zien. Maar als je dan de eerste beelden ziet van een trailer van die ene film die binnenkort in de bioscoop komt en die er eigenlijk toch best wel tof uit ziet, is zo’n reclame eigenlijk helemaal niet zo erg.

Op YouTube werd laatst bijvoorbeeld de trailer van The Maze Runner (boekverfilming van één van de meest populaire Young Adult boeken op het moment) meerdere keren gebruikt voor de advertentiefilmpjes voor de video die je eigenlijk wilde zien, maar ook als header op de beginpagina van YouTube. En laat The Maze Runner nou net één van de meest populaire trailers van dat moment zijn onder de tieners in Nederland. En wie bezoeken YouTube bijna dagelijks? Juist: tieners. Op deze manier wordt er enorm veel reclame gemaakt voor de film zonder dat je er erg in hebt.

Hierdoor zie je dus dat de relevantie vaak op dit soort achterliggende manieren wordt toegepast in de media. Onder andere ook door cookies in jouw browser, waardoor je op Facebook bijvoorbeeld een advertentie ziet van dat ene paar schoenen die je op Zalando had bekeken.

Dus om het even heel statisch en deftig neer te zetten: relevantie is de mate waarin iets de juiste boodschap bevat, op het juiste moment, via het juiste middel of kanaal. Zo zie je dus dat op YouTube de trailer wordt gedraaid van een populaire Young Adult boekverfilming op het moment dat de film bijna uitkomt op de site waar veel ‘Young Adults’ komen. Zeer relevant voor de doelgroep dus.

 Door: Bente van Oosterom

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s