Social Media, hele bevordering in de marketingcommunicatie!

Je zit eventjes in je pauze op je laptop achter Facebook. Op Facebook had je ooit eens de pagina van chocomel ‘de enige echte’ geliked omdat je nou eenmaal gek bent op chocomel. Je scrolt even over je prikboard en ziet een post van chocomel staan met de vraag: ‘Voor welke chocomel ga jij deze zomer?’ met een plaatje van de light versie en de normale versie eronder. Jij besluit om te reageren: ‘De normale versie natuurlijk!’. Nadat je even had gescrold door de reacties van anderen valt het je op dat net als jou de meeste mensen voor de normale versie kiezen. De bedrijven zien dit natuurlijk ook en zo kunnen ze door social media heel makkelijk contact leggen met hun klanten.

Door social media word er veel gebruik gemaakt van many-to-many. Dit is niet meer uit te sluiten bij campagnes. Door social media kunnen produceten veel makkelijker contact leggen met de consument, maar ook de klanten kunnen producten of acties heel makkelijk door social media met elkaar delen en informatie erover opzoeken. Het bereikt hierdoor makkelijker een grotere groep dan bij one-to-many (eenzijdige massacommunicatie).

Je zou als het ware kunnen zeggen dat many-to-many veel handiger is voor zowel de consument als producent. consumenten vinden makkelijker informatie over het product en producenten komen makkelijker aan informatie over de doelgroep en hun wensen.
Ook bij negatief commentaar van consumenten krijgt de producent dit snel te weten door de social media en hierdoor kan er sneller gehandeld worden om het product in de smaak te laten vallen.

Door social media is er dus een hele bevordering in de marketingcommunicatie. Vragen zijn nog nooit zo snel en makkelijk beantwoord. Door de voordelen van beide kanten is de communicatie een stuk sterker geworden.

Lara uittenhout

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s