Usability

Wij als studenten reizen aardig wat uurtjes af om op school terecht te komen. Sommige hebben geluk en zijn binnen 5 minuutjes op school de ander moet (helaas) gebruik maken van het openbaar vervoer. In overvolle bussen je staande weten te houden is voor sommige nog een hele optie op de vroege morgen. Vanaf 2012 wordt er in heel Nederland gebruik gemaakt van de OV-chipkaart. Het tijdperk van de strippenkaarten is dan toch echt helemaal afgelopen. Met de OV zou het reizen makkelijker worden en de kosten overzichtelijker.  Maar is met deze ontwikkeling het reizen ook echt makkelijker geworden?

Usability betekend gebruiksvriendelijkheid. Dit houdt in dat je gaat kijken naar het gebruik van een product (in dit geval de OV-chipkaart) en of deze goed/makkelijk gebruikt kan worden. Als het product gebruiksvriendelijk is zullen de gebruikers niet snel tegen problemen oplopen en zullen zij positief zijn over het gebruik van het product.

De OV-chipkaart kent een paar gebruiksonvriendelijke kenmerken: Het systeem van de OV-chipkaart is zo aangelegd dat de individuele reiziger gevolgd kan worden, dit schendt de privacy van de gebruiker. De aanschaf van een OV-chipkaart brengt extra kosten met zich mee omdat de kaart moet worden aangeschaft. De poortjes waar je doorheen moet om in te checken kunnen zorgen voor obstakel door de (soms) aanwezige mensenmassa. Daarnaast loop je het risico dat je vergeet uit te checken waardoor de kosten van je reis hoog kunnen oplopen. Voor mensen die niet vaak reizen, ouderen en toeristen is het reizen met de OV-chipkaart minder toegankelijk.

Hiernaast kent de chipkaart ook voordelen. Je kunt bijvoorbeeld een halte of station eerder/later uitstappen, tot het eindpunt meereizen of besluiten het laatste stukje te lopen, zonder dat je je zorgen hoeft te maken of je wel genoeg strippen hebt afgestempeld. Al met al is het reizen flexibeler met de OV-chipkaart.  Als je met de trein reist hoef je niet vooraf een enkeltje/retourtje te kiezen. Treinkaartjes en strippenkaarten kopen hoeft niet meer, en dat kan net het verschil maken tussen een trein halen of missen. Uittellen of je nog genoeg strippen hebt voor de heen- en terugreis evenmin. Daarnaast kan je je kosten online bijhouden zodat je kan zien hoeveel je hebt uitgegeven, dit is erg overzichtelijk.

Alles heeft zijn voordelen en nadelen en hier is de OV-chipkaart geen uitzondering in. Ik denk dat het voor velen nog even wennen was aan het begin, zo’n gek kaartje. Alles online regelen is nou eenmaal een gedoe. Als het dan eenmaal allemaal geregeld is, is dit kaartje hartstikke handig en hebben we er weer een goede technologische ontwikkeling bij die over het algemeen gebruiksvriendelijk is.

Door Eveline Hoogenboom

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s