Er wordt gesproken over iconische relatie wanneer content over verschillende kanalen een grote gelijkenis vertoont. De meeste multimediale concepten zijn iconisch van aard. Dat is is te zien wanneer overeenkomsten van de content in verbinding staan met een merk dat zich via verschillende merkextenties verspreid. Een mogelijk voorbeeld hiervoor is de Libelle. De Libelle begon in eerste instantie als damestijdschrift maar is in de loop van de jaren gaan uitbreiden en nu is er een actieve website en wordt er jaarlijks een groot Libelle evenement geooorganiseerd. De naam Libelle is hetzelfde en bindt daardoor de verschillende media aan elkaar zonder dat er inhoudelijk toonbare overeenkomsten zijn. Hetzelfde geldt voor het tijdschrift Margriet, dit tijdschrift heeft nu ook een website en organiseert nu ook jaarlijks het evenement Margriet winterfair.
Een indexicale content relatie is vaak crossmediaal. Bij crossmedia wordt er namelijk media gebruikt om andere media bijvoorbeeld te promoten. Met indexicaal verwijs je naar een ander media kanaal binnen één merk, vaak is dit om economische redenen en bijvoorbeeld niet om het merk nog bekender te maken. Een voorbeeld hiervan is Wehkamp, eigenlijk kun je dit merk niet zeggen zonder er ´.nl´ aan toe te voegen. Wehkamp heeft hele mooie reclames op televisie, op de radio en op billboards en overal wordt natuurlijk naar de site verwezen, aangezien het dus een webshop is. Dit zie je vaak ook terug bij andere kledingmerken zoals de H&M.
Bij transmediale concepten hoort vaak een symbolische contentrelatie. Transmediale concepten staan los van elkaar en hebben elkaar niet nodig om gesnapt of gebruikt te worden. Dit zie je bijvoorbeeld bij Harry Potter, er zijn hier niet alleen boeken van maar de boeken zijn weer verfilmd en dan zijn er ook nog verschillende games van gemaakt. Waarschijnlijk zijn er veel betere games dan de Harry Potter games maar omdat Harry Potter zo’n bekend merk is en je er een bepaald gevoel bij krijgt ga je toch de Harry Potter game spelen. Een kopje Nespresso is niet alleen maar koffie, maar is tegenwoordig ook een synoniem geworden voor verleiding en genot, naast de hele zwoele George Clooney reclames die je het gevoel geven dat je de koffie moet drinken heb je ook hele luxe Nespresso winkels, dus waarom zou je dan nog gewone koffie drinken?