Groepsblog groep 6 Co-creatie

Co-creatie, een vorm van samenwerken.

In deze blogpost gaan we uitleggen wat co-creatie is. Hierbij bespreken we wat co-creatie is, waarom co-creatie een speerpunt is van crossmedia en geven we een voorbeeld van co-creatie. Zo krijgen jullie een beeld van co-creatie en wat het precies inhoudt.

Wat is co-creatie?

De naam co-creatie zegt het eigenlijk al. Co betekent samen en een creatie is iets wat er gemaakt wordt. Co-creatie is iets wat je samen maakt. Er wordt op een interactieve manier een product ontwikkeld. De consument of de deelnemer kan iets toevoegen aan het eindproduct. Iedereen heeft invloed op het eindproduct. Iets samen maken kun je niet zomaar, daar zijn verschillende ingrediënten voor nodig, de belangrijkste zijn;

  • Vertrouwen;

Zonder vertrouwen ben je vrijwel nergens. Je moet je ideeën toe vertrouwen aan andere personen en er vanuit gaan dat jullie samen een eindproduct gaan maken

  • Openheid;

Als je met een groep een product maakt is het belangrijk dat je alle ideeën op tafel durft te gooien. Net als bijvoorbeeld in een brainstorm sessie, daar zijn geen enkele suggesties fout. Achteraf ga je pas dingen schrappen, maar voor het proces is het goed om zo veel mogelijk opties te hebben.

  • Enthousiasme;

Zonder enthousiasme ben je in een proces eigenlijk nergens. Als je ergens enthousiast over bent is het leuker om aan iets te werken en is het gemakkelijker om met suggesties en ideeën te komen. In een groep kun je elkaar ook enthousiasmeren.

Er zitten natuurlijk aan elke vorm van samenwerking voor en nadelen. De voordelen van co-creatie zijn:

  • Draagvlak;

Door een samenwerking ontstaat er een groter draagvlak. Dit betekent dat de omvang van een groep mensen waar je op kunt ‘rusten’ veel groter wordt.

  • Samenwerking;

Door deze samenwerking kunnen er meerdere samenwerkingen volgen. Als je een samenwerking prettig vond dan is de stap kleiner om de volgende keer ook weer mee te werken In de samenwerking is ook vertrouwen gecreëerd en die vertrouwensband is ook zeer belangrijk voor het her-creëren van een samenwerking.

  • Kennis;

Er zijn tijdens zo’n cocreatie veel meningen, uitingen en ideeën. Deze ideeën, of ze nou goed zijn of niet, zorgen voor nieuwe inspiratie en inzicht in de wensen van de consument.

  • Relatie;

Met een co-creatie bouw je een denkbeeldige band op met je klant/de consument. De producent/werkgever stelt zich open voor nieuwe suggesties en vertrouwt daarbij op de klant/consument. Zo’n goed verlopen cocreatie levert (daar hebben we hem weer) vertrouwen en een verbeterde relatie op.

Tijdens een samenwerking is het meestal fijn als er iemand is die de leiding heeft of begeleidt. Zo kan er orde gehouden worden in het project en is het voor de deelnemers aan het project een stuk overzichtelijker. Zo heb je één iemand die je aanspreekpunt is en waar je met eventuele vragen en problemen naar toe kan.

Waarom is co-creatie een speerpunt van crossmedia?

Nu we weten wat co-creatie precies inhoudt, gaan we door naar het belang van co-creatie. Is het nou eigenlijk wel zo belangrijk om de mening en behoeften van andere mensen te verwerken in jouw crossmediale concept. Het antwoord hierop is, ja. De maatschappij wordt tegenwoordig steeds meer individualistisch. Vroeger kwamen er producten op de markt en shows op tv die iedereen gaaf vond, niet omdat ze dat zelf echt vonden, maar omdat iedereen er naar keek. Tegenwoordig werkt dit iets anders, iedereen wil zijn stempel zetten en claimen dat iets van hun is. Dit kan je terug zien op facebook, we doen allemaal ons uiterste best om een zo mooi mogelijk beeld van ons zelf neer te zetten. We maken filmpjes, zetten deze op youtube zodat iedereen ons kan zien. Allemaal om onze eigen meningen en behoeftes duidelijk te maken.

Om deze trends door te zetten in een crossmediaal concept gebruiken we co-creatie. Dat betekend dat co-creatie niet zomaar een speerpunt is van crossmedia, maar zelfs een heel belangrijke. Mensen willen zichzelf terug kunnen zien, dan zijn ze pas echt geïnteresseerd.

Voorbeeld van co-creatie:

Een goed voorbeeld van co-creatie is de actie van KPN met het nieuwe 4G-netwerk.

Er waren veel twijfels van mensen over de dekking van 4G omdat een parachutist gebruik maakt van het. Als bewijs is KPN met een aantal grootgebruikers en invloedrijke mensen een parachutesprong gaan maken om daarmee te bewijzen dat 4G prima in de lucht werkt. De mensen die sprongen waren bekende bloggers dus de positieve berichten van het gebruik van 4G in de lucht kwamen bij een groot publiek uit.

Je ziet dat de gebruiker in dit voorbeeld het product afmaakt. Door te bloggen over hoe goed iets is werk je mee aan het perfect maken van de dienst of het product. De gebruiker heeft dus invloed om iets te bewijzen. We hebben hier een creatief voorbeeld van co-creatie!

 

https://www.youtube.com/watch?v=emVOO9EUF1c

 

Co-creatie is een vorm van samenwerken. Een product wordt gemaakt doordat verschillende mensen hieraan meewerken. De producent brengt een product dat de consument kan uitproberen en vervolgens kan verbeteren. Zo heeft iedereen invloed op het product en ontstaat er uiteindelijk een goed eindproduct.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s