Wat is relevantie?
Relevantie is als het ware de mate waarin de dialoog de juiste boodschap bevat, op het juiste moment via het juiste middel. Aangevuld met emotie ontstaat een juiste synthese. Het gaat er dus niet om dat je zo veel mogelijk kanalen inzet, maar wel dat je de juiste kanalen gebruikt. Het gaat er niet om dat je zo veel mogelijk roept, maar dat je luistert naar wat de behoeftes op dat moment zijn.
Relevantie: Dialoog aangaan, luisteren naar de stem van publiek. Motivatie om te switchen tussen media. Mate van invloed zorgt voor relevante motivatie.
Relevantie: de mate waarin de dialoog de juiste boodschap bevat, op het juiste moment via het juiste middel.
Waarom is dit een speerpunt?
Relevantie is een speerpunt van crossmedia omdat timing heel belangrijk is voor media uitingen. Je kan bijvoorbeeld wel al reclame maken voor schaatsen in de zomer, maar dat zou niet veel publiek trekken. Schaatsen kan je het best verkopen in de winter want dan willen mensen immers gaan schaatsen en krijgen ze er belangstelling voor. Of bijvoorbeeld de ‘zwarte piet moet blijven’ Facebook pagina. Deze pagina gaan niet veel mensen liken midden April of Mei. De juiste tijd om deze pagina te starten is net voor Sinterklaas want dan zitten mensen met hun gedachten bij sinterklaas. Juist hierom is de relevantie (timing) van een actie erg belangrijk, want je wil natuurlijk dat zo veel mogelijk mensen ervan af weten/liken/delen.
Een voorbeeld:
Relevantie vind je terug in cookies.
Voorbeeld: https://www.sacha.nl/?gclid=CLu-h6uvmsECFfHKtAodSTcAWw
Hier kun je zien dat je cookies kunt accepteren:
Wanneer je deze zult accepteren, krijg je op andere site’s advertenties te zien van deze site:
Deze advertentie zijn voor jou relevant, omdat jij deze pagina(‘s) hebt bezocht. Jij bent dus geïnteresseerd in deze pagina(’s), dus de advertenties zorgen voor zinvolle reclame voor jou.
Denise van Geffen, Esther Zonneveld, Fausia Mahawat Khan, Lara Uittenhout