Social media en de harde werkelijkheid

Voordat social media zo groot was hadden grote bedrijven het gewoon voor het zeggen, hoe meer geld je had hoe meer reclame je kon maken, hoe verder je kon uitbreiden en dus eigenlijk hoe meer je je klanten kon beïnvloeden om jouw producten te kopen. Marketingcommunicatie was echt in de handen van de bedrijven. Tegenwoordig is dit wel iets verandert door social media, het is natuurlijk nog steeds wel met hoe groter je bent als bedrijf dat je dan meestal ook bekender bent dan kleine bedrijven. Het verschil is nu alleen wel dat social media ook voor kleine bedrijven betaalbaar is en gaat er in deze tijd vooral om hoe origineel je bent in het verkopen en bekend maken van je eigen merk. Ook als er nu iets fout gaat bij bedrijf staat het binnen no time op honderd verschillende media kanalen, voordat social media bestond vertelde Jantje het misschien aan Pietje wat hij nou weer voor troep had gekocht bij dat ene warenhuis, maar heel veel verder kwam die informatie niet.

Social media heeft dus een hele grote invloed op de marketingcommunicatie van tegenwoordig, zowel een positieve als een mogelijke negatieve invloed. Het positieve aspect van social media in de marketingcommunicatie is dat jezelf promoten op verschillende mediakanalen steeds makkelijker sneller en goedkoper kan. Het is niet meer de gene met het meeste geld heeft alles in de hand maar het is nu vooral de bedrijven met de meest originele markt strategieën krijgen de meeste aandacht in de media. Ook kun je via social media makkelijk je klanten bereiken en vragen om feedback, je kan tegenwoordig zelfs op facebook bepaalde merken of producten een beoordeling geven wat er voor zorgt dat je altijd weet wat er beter kan of wat er juist wel goed is. Een leuk voorbeeld is de KLM facebookpagina, wat KLM heel slim heeft gedaan is om iemand actief en persoonlijk te reageren op vragen die personen stellen op deze pagina. Er was laatst bijvoorbeeld iemand die een verzoekje had voor een verjaardagsvlucht aangezien hij vloog op zijn eigen verjaardag, hier heeft KLM heel leuk op gereageerd en heeft hierdoor heel veel positieve reclame voor zichzelf gemaakt. De negatieve kant van social media is dat je als bedrijf altijd op scherp moet staan en er kan tegenwoordig niets meer fout gaan zonder dat alles opgeblazen wordt totdat je bijna failliet gaat want alles staat binnen een paar seconden op internet en wanneer jij faalt als bedrijf kun je dat waarschijnlijk verspreid over de halve wereld terug vinden op verschillende media kanalen.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s