Een trend is een ontwikkeling van uit het verleden die je hedendaags kunt zien en in de toekomst door gaat. Toen je nog klein was ben je met bepaalde muziek en met een bepaalde opvoeding groot gebracht. Hoogst waarschijnlijk ga jij als je wat ouder bent deze muziek weer luisteren. Ook zul je de kleding die toen in was weer gaan dragen. De trend komt dus na een bepaalde periode weer terug.
Het kenmerk van een trend is dat de normen en waarden langzaam veranderen. Het heeft een maatschappelijke meerwaarden en er zijn altijd blijvende gevolgen. Hiermee bedoel ik dat de trend sporen na laat. De trend kan iets aangepast zijn maar je kan nog afleiden waar deze trend oorspronkelijk tot stand kwam. Een belangrijk begrip bij Trend is Trendwatching. Wat nu speelt zal de trend van de toekomst bepalen.
Maar om de verschillende soorten trends te kunnen onderscheiden kun je ze in deze drie groepen indelen.
Mega trends
Een mega trend is een trend op maatschappelijk niveau. De trend heeft een periode van 10 tot 30 jaar heeft invloed op DE STEP. (Demografisch, Ecologisch, Sociaal-maatschappelijk, Technologisch, Economisch en Politiek-juridisch) Een mega trend is niet voor iedereen even belangrijk maar wel heeft een mega trend een uitwerking op iedereen. Denk hierbij aan feminisering, vergrijzing en socialisering.
Maxi trends
Maxi trends is op consumenten niveau en duurt 5 tot 10 jaar. Een maxi trend is een gevolg van een mega trend. Deze trend zorgt er voor dat de consumenten bewust worden. Hier worden vaak vroegtijdig gesignaleerd door trendwatchers. Een trendwatcher is iemand die dooer onderzoek en analyse een trend kan vast stellen. Voorbeelden van maxi trends zijn avontuur en emotie.
Miro trends
Een micro trend is een kortlopende trend op markt niveau. Deze trend heeft een periode van 5 jaar en zijn een trend door gevolgen van een maxi trend. Ze maken de consumenten klaar voor nieuwe ontwikkelingen en producten. Het is moeilijk om van te voren te bedenken of een micro trend een succes zal worden. Voorbeelden zijn reallife soaps en levensmiddelen.
Maar hoe kun je nou een trend herkennen?
Dit kun je door verschillende vormen van onderzoek toe te passen:
deskresearch = verschillende scans van media. (kranten, tijdschriften, internet)
streetresearch = bezoek op locatie (beurzen, stad, festival)
brainresearch = kennis van mensen (eigen kennis, experts, trendwatchers)
markresearch = consumenten onderzoek
Eileen Heijs