Waar zijn de ellenlange brieven en verjaardagskaarten toch gebleven? De leuke tijdschriften gaan verdwijnen en de post doe je tegenwoordig via de mail. Alles moet plaats maken voor de techniek. Mensen worden vervangen door machines en in plaats van elkaar opzoeken om gezellig bij te kletsen pak je je telefoon en weet je precies wat de ander heeft gedaan. Geen zin om tijd te maken om elkaar te ontmoeten en een lekker bakje koffie te drinken. Nee we zijn tegen wording veel te druk met andere dingen dus bellen of appen we elkaar wel even.
Het sociale contact heeft een andere betekenis gekregen. De sociale media neemt over en we laten het toe. Je kunt dat ook bijna niet zonder smartphone. Als je even niet op je Facebook kijkt mis je wat mensen voor belangrijks neer zetten. Nee zonder social media besta je niet. Je deelt je informatie met andere en krijgt daar reacties op. Als je even je mail niet controleert weet je niet waarom iedereen niet op is komen dagen. Je moet eigenlijk non-stop actief zijn op het sociaale netwerk.
Maar er zitten meer kanten aan marketing communicatie. Je kunt je voor doen als iemand anders, mensen bedriegen of jezelf verbergen. Ook kun je je makkelijk mengen in discussies en je mening delen. Je hoeft geen naam op te geven en je kan dus lekker anoniem blijven. Maar daar zitten ook nadelen aan. Zodra het fout gaat en je misbruik maakt van het anonieme kunnen er door miscommunicaties ruzies ontstaan. Maar door dat je zo makkelijk veel mensen kunt bereiken word er ook vaak goed gebruik van gemaakt. Zo wordt de media ingezet door de politie en hebben ze vaak na een dag al veel meer informatie dan als ze alleen gebruik zouden maken van de informatie die ze zelf hebben.
Ook spelen bedrijven goed in op de media. Ze vragen de consumenten mee te doen aan acties en laten de consumenten vertellen waar zij naar op zoek zijn. Zo komen er spotjes op tv waar ze vragen jou je eigen smaak te creëren en aan te geven waar jij naar zoekt.
Zo heeft Lay’s nu een actie met raad de smaak. In de reclames op tv zie je een reclame over Lay’s met grote chipszakken met een groot vraagteken. Vervolgens worden er mensen gevraagd wat zij denken dat de nieuwe smaak is in de verschillende zakken. Na het reclamespotje word je doorverwezen naar de site. Je moet een zak chips kopen en vervolgens jou antwoord opsturen. Zo kun je verschillende prijzen winnen. Ook staan er verschillende links op sites zoals Facebook. Zo bereikt Lay’s door een leuke interactieve actie en veel gebruik van verschillende media een breed publiek.
Eileen Heijs