Als voorbeeld van storytelling heb ik de reclame van FrieslandCampina gekozen. Hierin wordt verteld hoe melk nou eigenlijk gemaakt wordt en hoe bijzonder dat is. Het wordt door een klein kindje op een sprookjesachtige manier verteld en dit maakt de reclame anders.
In de reclame komen twee belangrijke personages voor. Het kindje dat de hele reclame verteld. Doordat de reclame verteld wordt door een klein kindje heb je al snel zo’n schattigheidgehalte en dat trekt toch wat meer aandacht. Als tweede personage heb je de boeren die eigenlijk een soort van geëerd worden in de reclame, omdat we zonder boeren helemaal geen melk zouden hebben.
Naast de menselijke personages staat de koe natuurlijk centraal in de reclame. In de reclame wordt ook gezegd: “Melk is gewoon melk, iets dat door geen fabriek in de wereld gemaakt kan worden, maar wel door een koe.”. Dit laat je toch stilstaan bij het feit dat we zonder koeien geen melk hebben, terwijl melk toch voor iedereen een belangrijk voedingsmiddel is.
Via de volgende link kun je de reclame bekijken: https://www.youtube.com/watch?v=gupI5GCRYBc