Samen iets maken. Dit klinkt interessant. We noemen dit co-creatie. Het woord “co” betekend samen, en “creatie” maken. Je maakt dus samen iets.
Dit is heel erg handig om dit toe te passen. Hoe meer mensen je ergens aan mee laat denken hoe groter de kans op succes is. Stel je bent bezig met het maken van een nieuw product dan is het altijd wijs om daar anderen bij te betrekken. Je probeert dan het optimale uit de kennis van anderen te halen. Nog een voordeel hierbij is dat je mensen een gevoel geeft dat ze je helpen. Je creëert hierdoor betrokkenheid bij waar je mee bezig bent.
Een goed voorbeeld van co-creatie heeft KPN. De meeste bedrijven denken bij co-creatie aan een vragenlijst maar het blijkt dat veel mensen daar geen tijd voor nemen of geen serieuze antwoorden geven. KPN deed het anders…
Toen het nieuwe 4G-netwerk van KPN uitkwam hadden zij een commercial waarbij een parachutist gebruik maakte van het 4G-netwerk in de lucht. Al snel kwamen er vragen of dit wel kan… Als reactie hierop nodigde KPN bekende bloggers uit om een parachutesprong te maken en het te testen, en ja, het werkte!
KPN deed hierbij een slimme zet, de bloggers hebben veel volgers dus het zorgde voor extra aandacht voor het nieuwe 4G-netwerk van KPN. Een hele slimme manier om mensen bij je product/dienst te betrekken.
Bekijk hieronder het filmpje over deze co-creatie.
Heb jij weleens meegedaan aan co-creatie? Zo ja, vertel het maar eens!