De verschillende content relaties tussen de media in een conceptvorm

Nu we wat weten over concepten en de verschillende manieren waarop zij crossmediaal zijn, ga ik het hebben over de media en dan vooral over de content relaties daar tussen. Er zijn evenveel content relaties als conceptvormen, namelijk drie. Iconisch, indexicaal en symbolisch. Deze drie kunnen ook gekoppeld worden met de drie conceptvormen.

In deze blog ga ik uitleggen waar de drie content relaties voor staan en met welke conceptvorm ze samen gaan. Daarnaast zal ik nog wat voorbeelden van concepten geven waarin deze relaties gebruikt worden.

Je hebt te maken met een Iconische content relatie als de content van de twee media letterlijk met elkaar overeen komt, net als bij de multimediale conceptvorm. Een voorbeeld kan zijn wanneer een boek gepubliceerd wordt en dan ook als digitaal boek te krijgen is, dan is de content hetzelfde maar de media zijn verschillend. Bijvoorbeeld het boek ‘Het Diner’, die kan je in een boeken winkel kopen en hij is ook verkrijgbaar als E-reader bestand.

Het is een Indexicale content relatie als het ene medium naar het andere ander medium verwijst. Deze relatie kan je koppelen aan de crossmediale concept vorm, de beide media zijn verschillend maar voegen toe aan het geheel. Hierbij is een QR code een goed voorbeeld, de QR code is een medium die verwijst naar een site of een filmpje. Dit zie je wel in van die bushalte reclames. Er is dan een reclame voor een bepaald product en onder die reclame staat dan een QR code die je kan scannen. Dan kom je op een site waar je je gegevens in kan vullen en dan krijg je een proef pakketje met het product naar je huis opgestuurd.

Wanneer de media eigenlijk niets met elkaar te maken hebben maar wel met elkaar in verband worden gezien wordt de content relatie symbolisch genoemd. Bij de transmediale concept vorm is dit ook zo. Het gaat ook erg om het gevoel bij deze content relatie, bijvoorbeeld bij kleding merken. Wanneer je een groot waren huis binnen loopt zie je allemaal hoekjes van verschillende kleding merken, deze zijn allemaal anders ingericht. Neem nou Desigual, dat is een ontzettend kleurrijk merk en die richten dus hun hoekje ook erg kleurrijk en vrolijk in. Het gevoel bij dat merk is dat je vrolijk wordt, dit is ene beetje het imago van het merk.

Kortom, er zijn drie verschillende content relaties die passen bij de drie concept vormen. Iconisch past bij multimediaal, indexicaal past bij crossmediaal en symbolisch past bij transmediaal. Hebben jullie nog een paar leuke symbolische content relaties? Je ziet ze overal!

 

Door: Merel van Dijk.

 

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s