Groepspost: Usability

Wat is Usability?
Usability is het product door de juiste gebruikers in de juiste gebruikersomgeving gebruiken om tevredenheid zo effectief, en efficiënt mogelijk te bereiken. Het uiteindelijke doel van usability is dus tevredenheid.

De kern van usability is: “Don’t make me think!”. Als de gebruiker het doel tevredenheid niet goed kan bereiken en hij voelt zich dom is de fout bij de ontwerper en niet de gebruiker. De ontwerper heeft niet genoeg onderzoek naar de stappen gedaan die de gebruiker moet nemen om tot het doel te komen. Het moet dus zo gebruiksvriendelijk mogelijk binnen de juiste omgeving zijn.

Wat is een voorbeeld van goede usability?
Goede usability is als iets erg gemakkelijk te gebruiken is en niet te veel verschillende kleine dingetjes heeft waar je weer allemaal andere functies voor hebt waardoor het onduidelijk kan worden. Dit kan overigens wel als de functies allemaal voor zichzelf spreken en je geen uitleg/tutorial nodig hebt om uit te vinden wat alles doet. Om even een idee hiervan te krijgen vergelijk ik even Google en Bing, twee bekende zoekmachines waarvan een toch een stuk meer gebruikt wordt dan de andere. De reden hierachter heeft voor een groot deel met de usability te maken. Als je kijkt naar het begin scherm van de twee sites valt al gelijk op dat google veel rustiger en simpeler is, Bing heeft een stuk meer knopjes en dingetjes waar je wat mee kan doen. Als je dan een zoekterm intypt kom je op een pagina waar meerdere knopjes zijn met verschillende functies, hier kan je naar een andere categorie zoeken zonder je zoekterm weer opnieuw in te hoeven typen. Dit is bij beide sites zo gedaan en maakt de gebruiker tevreden. Waar het verschil zit tussen deze twee zoekmachines is in het algoritme wat zorgt voor de resultaten. Wanner je iets zoekt in de zoekmachines komen er meer lokale resultaten bij Bing en meer uitgebreide en relevante resultaten bij Google. Een voorbeeld zou zijn als je een film zoekt waar je de naam niet meer van weet, bijvoorbeeld Battle royale. Battle royale is een Japanse film waarin kinderen uit een schoolklas op een eiland gedropt worden en elkaar moeten vermoorden tot er een kind overblijft. Als je nou in beide zoekmachines zoekt naar “movie with kids fighting to the death” zijn de eerste zoekresultaten bij google de Imdb en de Wiki van de film Battle royale, bij Bing is het eerste resultaat een blog die letterlijk “kids fighting to the death” heet. Zelfs al zou de film die we zochten op die site vermeldt staan gaan we dat niet zien. Omdat je niet naar een blog zoekt maar naar een film dan ga je niet op die link klikken. Hierdoor vinden veel mensen Bing geen fijne zoekmachine. Het is een prima zoekmachine, maar het algoritme is niet met de gebruiker in gedachten ontworpen waardoor het minder gebruiksvriendelijk is.

Usability in negatief oogpunt:
We gaan even in gonzo praten. Je staat voor de lift en zit een hele rare volgorde van nummers staan. Je begrijpt niet op welke knop je moet drukken, want héy je bent niks anders gewend dan de gebruikelijke volgorde. Je voelt je erg dom en vraagt je af waarom je dit niet snapt. Wees niet gevreest! Jij hoeft je niet dom te voelen, de ontwerpers zijn dom omdat jij het niet snapt! Het nadeel van usability is dat als het goed is je niemand erover hoort. Eigenlijk is dit dan ook weer heel positief want, als het goed is hoor je de mensen niet. Terwijl ik hier nu typ bedenk ik mij bijvoorbeeld niet hoe goed de usability van mijn toetsenbord is. Ik kan zonder enige moeite de toetsen in de juiste volgorde aanslaan omdat dit op meganiveau met de paplepel erin gegooid is. De usability is dus heel goed van het toetsenbord. Als er nu ineens een ABC volgorde toetsenbord op de schoolcomputer zou zitten zou jij deze niet optimaal kunnen gebruiken. Usability is dus heel belangrijk, omdat tevredenheid zo effectief en efficiënt mogelijk behaald moet worden.
Voorbeelden: Badusability.com

Door: Merel, Jacky en Diégo

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s